Ki Surawijaya sanget bingah lan
mongkoging manah, boten nginten pisan-pisan bilih taksih dharahing ngaluhur, mila
badhe sinengkud tapabratanipun, murih sageda wangsul kaluhuranipun tumut
anyepeng panguwaosing praja. Sadalu muput Ki Surawijaya boten saged angliyep
sakedhap-kedhapa, margi raosipun kebak kabingahan, sarta angangen-angen kados pundi
prayoginipun ingkang badhe dipun lampahi murih enggala kadumugen punapa sasedyaipun.
Salebetipun anggagas makaten punika, mireng
ocehing peksi-peksi cingcinggoling lan peksi sanes-sanesipun malih, anyasmitani
bilih sampun ngajengaken gagat rahina miyosing Hyang Bagaskara, sanyata boten
antawis dangu ing mbang wetan katonton trontong-trontong Hyang Surya amadhangi
bumi, ing ngriku Ki Surawijaya enggal lumampah mangetan, ing wanci wisan garu
sampun medal saking wana, dumugi ing ereng-erenging redi Bercong, kendel
ngasokaken sarira, sasampunipun sawatawis aso, nglajengaken lampahipun, sareng
dumugi ing dhusun Gunaman, lajeng mangidul dhateng pasisir, lajeng tapa angen
lampahing surya. Yen enjing lumampah mangetan, sonten lumampah mangilen.
Makaten punika ngantos 21 dinten laminipun, tanpa nedha punapa-punapa, kajawi namung
ngombe. Lajeng tapa mendhem ing satepining saganten, ingkang katingal namung
wates dhadha sapanginggil. Sareng mendhemipun saweg angsal 15 dinten,
kamanungsan kasumerepan tiyang, nama kabadharan, lajeng mudhar ngendeli
tapa-bratanipun. Ingkang ngonangi wau tiyang dhusun Gunaman, nama Ki Nayadipa.
Ki Surawijaya kaajak mampir ing griyanipun Ki Nayadipa, ugi mituruti. Wonten
ing ngriku Ki Surawijaya angsal sawatawis dinten, nunten pamit badhe
anglajengaken lampahipun.
Ki Surawijaya manahipun boten sakeca,
tansah enget dhateng ibunipun, dhasar dereng nate sumerep, amargi wiwit alit
tumut uwakipun Ki Demang Honggayuda ing
Kutawinangun. Lampahipun Ki Surawijaya sinengkut mangetan leres medal margi
urut sewu ing pasisir. Ing wanci lingsir sonten sampun dumugi Wawar ing griyanipun
Ki Demang Warganaya, Ki Surawijaya ngaken rumiyin nama Jaka Sangkrip. Kesahipun
saking griyanipun Ki Demang Honggayuda margi sakit. Punapa lalampahanipun
sampun katuraken sadaya. Dene dhatengipun ing Wawar, kapengin pinanggih kaliyan
ingkang ibu, margi Ki surawijaya sampun mangertos bilih dede anakipun Ki Demang
Honggayuda, nanging putranipun Kangjeng Pangeran Puger, ing Nagari Kartasura.
Ki Demang Warganaya mireng aturipun Ki Surawijaya inggih Jaka Sangkrip,
sakalangkung gawok, jentung sarta ngungun rumaos kados wonten salebeting
pasupenan, sareng sampun enget, Jaka Sangkrip inggih Ki Surawijaya rinangkul
gapyuk dipun tangisi, katungka ibunipun Ki Surawijaya dhateng murugi, lajeng
dipun sukani sumerep bilih ingkang dhateng punika anakipun piyambak, inggih punika
Jaka Sangkrip. Ibunipun boten saranta anjerit sarwi angekep-ngekep Ki Jaka
Sangkrip. Sareng sampun enget sarta aso, lajeng sami linggih. Jaka Sangkrip
inggih Ki Surawijaya nyariyosaken lalampahanipun sadaya miwiti amekasi, sarta
pitaken dhateng ibunipun, punapa leres yen awakipun punika putranipun Kangjeng
Pangeran Puger, ingkang lajeng jumeneng Nata ing Kartasura, jujuluk Ingkang
Sinuwun Kangjeng Susuhunan Pakubuwana I, ing Nagari Kartasura.
Ibunipun amrasajakaken pancen leres.
Ki Surawijaya lega manahipun, dene ibunipun sampun mrasajakaken yen temen
putranipun wau ingkang ngukir Kangjeng Pangeran Puger ing Kartasura. Ingkang
ibu mirengaken lalampahanipun ingkang putra sakalangkung trenyuh, nanging
sanget suka sukuring Allah sarta aprasetya badhe atarakbrata, boten badhe
kendel saderengipun ingkang putra Ki Surawijaya dereng kaabdekaken ing ratu
dados agul-aguling praja, amargi pancen putraning Nata.
Anuju ing satunggaling dinten Ki
Demang Warganaya kadhatengan anakipun Ki Demang Honggayuda ing Kutawinangun, ngaturi
priksa bilih tiyang sepuhipun Ki Honggayuda kaplajeng ngungsi dhateng
peperenging redi Kenap, margi ing Kutawinangun, ingeget ing prang, rinabasa
dening Ki Demang Prawiragati ing Pakacangan. Ing Kutawinangun kaobrak-abrik, risak
abosah-basih.
Dhatenging mengsah boten mawi
panantang, andel-andelipun bala wonten sekawan ngirid bala atusan, katindhihan
dening Ki Demang Prawiragati piyambak. Saking karisakaning Kademangan
Kutawinangun, kula sumanggakaken dhateng panjenenganipun bapak ing ngriki. Ki
Demang Warganaya lajeng rerembagan kaliyan Ki Surawijaya, kadospundi
prayoginipun, punapa Ki Surawijaya wantun pupulih ing rana angungsir mengsah. Ki
Surawijya sagah ambanda mengsah ijen tanpa bala. Saking anggenipun boten saged
angampah kanepsonipun manah, Ki Surawijaya lajeng terus kesah mangkat dhateng
Kutawinangun sareng-sareng kaliyan anakipun Ki Honggayuda, ugi sampun dumugi
ing Kutawinangun, sarta sampun pinanggih kaliyan Ki Demang Prawiragati.
Ki Demang Prawiragati dipun tantang
aben katiyasan, lajeng prang. Demang Prawiragati kasoran, punapadene
andel-andelipun. Ki Demang Prawiragati inggih sampun sami kasoran sadaya. Ki
Demang Prawiragati nungkul nyuwun pangapunten, ugi sampun ingapunten, lajeng
kapurih wangsul dhateng Pakacangan.
Makaten ugi Ki Demang Honggayuda ingknag
ngili dhateng ing ereng-erenging redi Kenap kapethuk mantuk dhateng ing
Kutawinangun dening anakipun. Dumugi ing Kutawinangun pinanggih kaliyan Ki
Surawijaya, ananging Ki Honggayuda pangling, Ki Surawijaya mrasajakaken anakipun
piyambak nama Jaka Sangkrip ingkang kesah boten mawi paliwara. Ki Surawijaya lajeng
karangkul sarwi tinangisan. Ki Surawijaya wonten ing Kutawinangun saweg angsal
5 dinten lajeng pamit wangsul dhateng Wawar, amargi taksih kangen dhateng
ibunipun.
Ki Surawijaya wonten ing Wawar sampun
sawatawis laminipun, lajeng enget wecanipun ratuning danyang Ki Kreta tuwin Ki
Kombangaliali, tuwuh tekadipun badhe nglajengaken ambanting raga, lajeng pamit
dhateng ibunipun tuwin embahipun Ki Demang Warganaya, sampun ngideni sarta
mangestoni.
Ki Surawjaya sampun nilar ing Wawar,
purugipun ngaler ngilen, lajeng minggah ing redi Bulupitu, ngupadosi papan
ingkang ayom, ugi sampun manggih, papanipun sawatawis radin wonten sangandhaping
wit Bulu tuwin Bendho, ing ngriku wonten bejinipun, toyanipun bening, Ki
Surawijaya kendel wonten ing ngriku manungku puja, boten badhe wangsul sarta
suka rila pejah ing enggen ngriku bilih dereng katurunan wahyuning kadarajatan
suwiteng Nata. Ki Surawijaya boten nedha punapa-punapa, kajawi namung ndha
ron-ronan ingkang wonten sacelakipun ngriku.
Sareng sampun angsal watawis kalih
lapan laminipun, katarimah anuwunipun, kadhatengan ingkang mbahu reksa ing
ngriku. Sang Dewi lajeng marepeki Ki Surawijaya boten osik taksih manuggalaken
kawula gusti, mepet ingkang poncadriya. Dewi Nawangsasi matek pangabaranipun
tumanduk angganing Ki Surawijaya, temah kabadharan kuwur ciptanipun, wudhar
samadinipun, linggih apungun-pungun. Dewi Nawangsasi ngatingal wonten ing
ngajengipun Ki Surawijaya. Ki Surawijaya mambet gandaning ratus, wida jebat
kasturi sanget arum angambar, ingkang ing alaming manungsa temtu dereng wonten.
Ki Surawijaya ndengegek noleh ngiwa nengen kaliyan ngambakaken mripatipun,
wuninga wanudya ayu tanpa sangkan. Ki Surawijaya cengeng mulat kaendahahaning
kusumaningayu ingkang minda ratih, temah kenyut kuwur manahipun, tambuh paraning
sedya, tan liya kang cinipta muhung kusumaning ayu kang anjar katon. Ki Surawijaya
kasabet ing turidasmara.
Dewi Nawangsasi boten kasamaran bilih
warastra lungitipun sampun tumama cumencem ing telenging jajantungipun Ki
Surawijaya, hewadene taksih badhe jinajagan sapinten pantoging kadibyan kasasantosaning
manahipun Ki Surawijaya, mila Sang Dewi arsa ngical saking pandulunipun Ki
Surawijaya. Sanalika KI Surawijaya boten sumerep malih dhateng Sang Dewi, temah
nyat ngadeg lumampah ngupadosi, gandrung-gandrung kapirangu kaliyan rerepen
kinanthi larasdriya makaten :
1.
Sinten
Paduka kang rawuh, mung sakedhap angoncati, apa duduka maring wang, kasuwen tan
sun tanggapi, baliya pupujaning wang, pan ingsun arsa ndadasih.
2. nDadasih
Sang retnaningrum, dhuh aywa kasusu runtik, tak sengguh tresna maring wang,
mara arsa nggemateni, maringi sepahing kinang, den lolohken mara lati.
3.
Dhuh-adhuh
kang maweh gandrung, ngatingala sun ngengeri, sapa baya kan tan rimang, andulu
Sang minda ratih, weweg gemuh kang sarira, lumer kuning mbengle keris.
4.
Netra
mblalak grana masung, ngrungih lati dhemes manis, asumeh pasemonira, wadana
anawang sasi, lir kilat tatit liringnya, cahya wenes milangoni.
5.
Tinon
amaweh rarasrum, jaja wijang bayu wilis, kawawang pating karentang wonga-wonga
ngaluwengi, ardi kembar munggeng jaja, menter-menter asung branti.
6. Asta
nggadhewa binubut, pipinya nduren sajuring, kang imba nanggal sapisan, rema
memak landhung langking, dariji ngrajung angraras, dhuh mati sun Jaka Sangkirp.
Kacariyos Jaka Sangkrip inggih Ki
Surawijaya, gandrung-gandrung kapirangu, tan enget purwaning sedya,
karungrungan rumaos isining jagad boten wonten barang ingkang adi, sanadyan namung
saglintir kemawon, sadaya wau sami tanpa aji. Inggih makaten punika wataking
tiyang ingkang saweg kataman jemparingipun Sang Hyang Kama. Cacak tiyang
pinunjul kados dene Ki Surawijaya meksa kados makaten punika. Ki Surawijaya anggenipun madosi Sang Putri
babasan ron mangkurep kalumahaken, ron malumah kakurepaken. Sareng anggenipun
ngubres umadosi sampun angsal tigang dinten meksa tanpa angsal damel, Ki
Surawijaya sumpeg amulat surya candra,estining manah luwung binacuta saking
marcapada.
Temah amuntu cipta, asikep saluki
tunggal mandeng pucuking grana, amepet ingkang ponca-driya, sampun tinarimah,
bumi oreg prakempa, kasumuban dayaprabawanipun Sang muntu cipta, Sang Dewi
katampeg daya prabawa boten kuwawa, benter raosing sarira, kados ingububan
urubing mawa bathok, enggal-enggal amurugi Sang mati raga, angayang pan
ngadining busana, sampun ngatingal murugi Ki Surawijaya, Ki Surawijaya mudhar
samadinipun, sampun papanggihan lan Sang Dewi, tempuking tingal kumepyur lir
panjang putra dhumawah ing sela. Cekaking cariyos Dewi Nawangsasi sampun
kagarwa Ki Surawijaya. Dewi Nawangsasi angengakaken korining Datulaya, ical
sipating wana, byar kawuryan Karaton kancana ingkang sakalangkung adi ing donya
boten wonten ingkang amiriba. Ki Surawijaya manggih kamulyan mukti wibawa
wonten karatoning kajiman, tansah papasihan kaliyan ingkang garwa. Dewi
Nawangsasi tansah ruruntungan kados mimi lan mintuna.
Anuju ing satunggaling dinten, Dewi
Nawangsasi wuninga, bilih ingkang raka Ki Surawijaya kawistara suntrut nawung
prihatos, Sang Dewi pitaken punapa darunaning duhkita, ingkang raka mangsuli,
ingatasing sliranipun punika taksih dharahing Nata , mangka sapriki-sapriki
dereng wonten ingkang ngaruhaken, mila kadospundi rekadayanipun, sagedipun
kawuningan ing panjenengan Nata. Ingkang rayi Sang Dewi matur, sampun sumelang
ing nggalih, ing samangke sampun meh dumugi wawangening mangsakala. Dene murih
angenggalaken kadumugening sedya sarana angendheg lampahipun para Mantri
Pamajegan, ingkang sami miyang anyaosaken arta pajeg dhateng Nagari. Ingkang
raka angrujuki saking pamrayoginipun ingkang rayi Sang Dewi, sarta tumunten
badhe linampahan. Mila Ki Surawijaya lajeng pamit dipun lilani, sarta Sang Dewi
mangsit ing samangsa badhe tutuwi dhateng Bulupitu utawi yen wonten
damel-paridamel ingkang langkung pakewed badhe andhatengaken Sang Dewi.
Sasampunipun kacakup sadaya, Sang Putri nyaosaken dadamel pusakaning Karaton
Pajajaran ing kina, nama Naracabala sanget ampuhipun, sampun tinampen. Ki
Surawijaya pradandanan, sasampunipun sumekta, tumunten pangkat kadherekaken
ingkang rayi Dewi Nawangsasi kalayan kakanthen asta. Sareng lampahipun dumugi
korining Datulaya watesing Bangsal Sripenganti, astanipun Ki Surawijaya
kakipataken, Karaton kancana tan kadulu, jleg wujud redi Bulupitu ingkang
katingal. Ki Surawijaya lajeng murugi papaning tapabrata ing sangandhaping wit
Bulu tuwin Bendho ing sacelaking beji, kangge pangenget-enget, margi ing ngriku
punika mulabukanipun pinanggih kaliyan Sang Dewi Nawangsasi, sarta lajeng
kataman gandrung asmara angalamong dhateng Sang Putri. Mila beji wau dening Ki
Surawijaya lajeng kanamakaken Somagedhe. Mengku pikajeng : tegesipun soma :
hyang soma : hyang wulan : hyang sasi : hyang nawang sasi : hyang sitaresmi :
hyang candra purnama : hyang asmara, den tembung gedhe, sampun jarwa, ingkang
ugi tembung gedhe wau inggih saged anggadhahi teges : banget (sanget). Dados
Soma-gedhe wau mengku teges : ing beji ngriku jalaraning Ki Surawijaya anandang
branta asmara ingkang sakalangkung sanget (ageng), margi ginodha dening Dewi Nawangsasi.
Kacariyos ing jaman samanten ingkang
jumeneng Nata Ingkang Sinuhun Kangjeng Susuhunan Pakubuwana kaping II,
akadhaton ing Kartasura. Kala samanten tataning praja pamundhuting paos,
lumadosipun dhateng Nagari Kartasura, katemtokaken saben wulan Mulud tuwin
Pasa. Ingkang ngladosaken para Mantri Pamajegan, sarta dipun sepuhi dening abdi
Dalem Bupati satunggal ing saben-saben ladosan paos 8 kabupaten. Mantri tuwin
Bupati ingkang ngladosaken paos wau gegentosan. Wondene lampahipun dharat,
margi dereng wonten tutumpakan. ambektanipun arta paos karebat dening kawula
Dalem arahan. Ing kala samanten ingkang kathah arta tembagi. Tansah ndalidir
lampahing para Mantri Bupati ingiring wadyabala Prajurit pepak sadadamelipun,
sami sowan dhateng Nagari Kartasura, angladosaken paos lilintuning wulu
wedaling siti . Anggenipun sami amandi dadamel, kangge panjagi samangsa wonten
tiyang angganggu damel sarana mbebegal angrodapeksa.
Mangsuli Ki Surawijaya, ing wulan
Mulud, mangsanipun ladosan paos sampun meh dhateng. Ki Surawijaya ngrarantam
kadospundi prayoginipun ingkang badhe dipun lampahi. Pinanggihing nalar, boten
wonten malih kajawi namung angrodapeksa, sarana ngaben wuleding kulit lan
atosing babalung. Punika ngiras kangge neter jayakawijayanipun, punapa sampun
kenging kangge sangu ngawula ing Panjenengan nDalem Nata.
Ladosan paos saking satunggal-satunggaling
Kabupaten, sami katangguhaken ing saderengipun pasamuan grebeg sampuna lumados,
amargi sowanipun para Mantri Bupati tuwin sanes-sanesipun, punika ngiras
pasowanan grebegan. Ki Surawijaya sampun jagi-jagi anggenipun sumedya nyegat
lampahing para Mantri bupati ingkang sami badhe ngladosaken arta paos. Ki Surawijaya
ngadhang sapinggiring margi ingkang sakiwa tengenipun kapara jembar, murih
omber pamanggihing ngayuda, dados boten gampil kacepeng mengsah. Ki Surawijaya
anggiligaken tekadipun, sumedya tinandangan ijen pambegalipun. Sareng sumerep
gogrombolaning para Mantri Bupati tuwin
dadamel, lajeng sinepuhan Bupati gangsal, sarta sami mandi dadamel, lajeng
tinarajang purun sura tan taha, tandangipun kados bantheng kataton. Ki
Surawijaya kinarubut ing kathah, boten pisan giris, tatag tanggon, malah saya
wanter tandangipun. Sanadyan otot kawat balung wesi sekti mandraguna, labet namung
tiyang satunggal, kinroyok titiyang kathah sarwa pepak dadamelipun, Ki
Surawijaya karepotan tandangipun, sarta meh kemawon kapara tiwas. Tujunipun
lajeng enget welingipun Dewi Nawangsasi, enggal nyandhak cemeti tuwin matek aji
pameling, ing sanalika ngriku kadhatengan prahara sanget anggigirisi, katungka
tumuruning jawah deres, kilat tatit dhedhet erawati, peteng lilimengan. Inggih
punika dhatengipun Dewi Nawngwulan tutulung ing prang. Para Mantri Bupati lan
para prajurit sami kekes sarta miris manahipun kapanduk daya pangaribawanipun
Dewi Nawangsasi, temah sami bibar tilar galanggang, sakathahing arta katilar,
sampun kapendhet dening Ki Surawijaya, kabekta mantuk dhateng dalem griyaning
embahipun Ki Demang Warganaya ing dhsusun Wawar. Dewi Nawangsasi sampun kondur
ngayangan dhateng Bulupitu.
Para Mantri bupati tuwin prajurit ingkang
kaplajeng sampun sami nglempak rerembagan prayogining lampah. Pinanggihing
rembag, Mantri gangsal nganthi prajurit sawatawis, titindhihan Bupati satunggal,
nglajengaken lampah dhateng Nagari Kartasura, ngunjuki wuninga dhateng Rekyana
Patih sarta konjukipun dhateng Sang Prabu, bab wontenipun kadadosan ingkang
mentas kalampahan punika. Dene ingkang wangsul para Mantri sacekapipun, nyaosi
priksa dhateng bupatinipun piyambak-piyambak. Sanesipun sami kendel njagi
wonten ngriku, sapisan : ngentosi dhawuh timbalan nDalem Sang Prabu, kaping kalih
: nengga prentah saking para Bupati, kados pundi ingkang badhe kita lampahi
margi saking icaling arta pajeg ingkang karebat dening begal. Kaping tiganipun
: suka pepenget dhateng para Mantri Bupati sahandhahanipun ingkang sami badhe
ngladosaken pajeg, supados ngatos-atos amargi ing margi wonten begal ingkang
ambada kalani, ingatasing tiyang satunggal kinarubut tiyang pinten-pinten,
meksa ngentasi karya saged angasoraken sakathahing Mantri Bupati sawadyanipun
sadaya, temah arta kenging karebat.
Para Mantri tuwin Bupati ingkang
nglajengaken lampah dhateng Nagari Kartasura, sadumuginipun Nagari, lajeng
anjujug dhateng Kapatihan, munjuk punapa sawontenipun. Rekyana-Patih tumunten
lumebet ing Karaton, ngunjuki wuninga ing Sang Prabu, bilih ladosan arta pajeg
(paos) saking para abdi Dalem Bupati mbang kilen, ingkang badhe kaladosaken
dhateng Kartasura, sareng lamapahipun dumugi ing Kutawinangun, arta ladosan wau
lajeng rinebat dening tiyang nama Surawijaya ing dhusun Wawar, ingkang punika
nyumanggakaken ing karsa Dalem Ingkang Sinuwun, abdi dalem kawula muhung
cumadhong dhawuh.
Sang Prabu sakalangkung bendu, Kyana
Patih ndikakaken ,mbidhalaken wadyabala ingkang pipilihan sasenapatinipun,
Surawijaya kacepenga gesang-gesangan, sasampunipun wonten Kartasura karampoga
wonten ing alun-alun. Kyana Patih munjuk sandika, sampun lengser saking ngarsa
Nata. Sadumuginipun ing njawi sampun andhawuhaken timbalan nDalem Ingkang
Sinuwun. Para wadyabala tinidhihan Senapati ingkang pipilihan sampun bidhal
pangkat dhateng Kutawinangun sarta sampun pinanggih kaliyan Ki Surawijaya. Ki
Surawijaya kaetog ingkang dados pikajenganipun, nungkul punapa nglawan.
Ki Surawijaya matur : O, ila-ila
punapa ingkang badhe kula panggih, yen ta kula kamipurun anglawan paduka, utawi
lampah boten leres, langkung-langkung ambangkang agengipun wani ing panjenengan
Ratu, punika boten pisan-pisan. Kawuningan, arta ladosan taksih wetah, sumangga
kapriksanana lan kapundhuta. Wondene anggen kula tumindak sajak boten leres,
sedyaning manah kula namung ndamel dadakan, kadospundi supados badan kula saged
kawuningan ing Panjenengan Ratu, amargi saking dene delap-delap kula badhe
amakathik. Wondene manawi sedya kula wau boten pinarengaken ing Pangeran, kula
apunagi boten badhe tumuwuh wonten ing marcapada ngriki, mugi enggala
kauntapaken nyawa kula dening Sang Prabu, kula saestu lega rila, mila kula
namung nyumanggakaken badan kula.
Titindhihing wadyabala mireng aturipun
Ki Surawijaya sakalangkung ngungun anawung welas, sarta sanget bingahing
manah,, wasana amangsuli sagah nyuwunaken pangapunten dhateng Sang Prabu. KI
Surawijaya lajeng nyaosaken arta-arta laladosan paos, sampun katampen, katiti
priksa leres boten wonten ingkang cicir. Arta wau lajeng katampekaken dhateng
ingkang anggadhahi kuwajiban ngladosaken arta paos wau, ingkang suwau bibar
margi kinawonaken dening Ki Surawijaya. Sapunika lampahipun badhe anyarengi
kaliyan wadya Kartasura ingkang badhe sami mantuk, angladosaken babandanipun Ki
Surawijaya.
Lampahira boten kacariyos ing margi,
sampun dumugi ing Kartasura njujug ing Kapatihan ing ngarsanipun Rekyana Patih,
ngaturaken babandan Ki Surawijaya ingkang kacariyos mbebegal ladosan paos.
Nanging menggah sanyatanipun anggenipun Ki Surawijaya tumindak makaten punika,
boten pisan melik rajabrana, punika namung prelu supados awakipun saged
kawuningan ing Panjenengan nDalem Ratu, margi saking delap-delapipun Ki
Surawijaya wau anggenipun badhe suwita ing Panjenengan Nata. Ki Surawijaaya
aturipun prasaja, nanging micara, dedeg piadeging sembada, kendel, tatag,
ngatawisi manawi sugih kagunan, kacihna kinarubut ing tiyang pinten-pinten,
boten pisan miris mundur satapak, wekasan para Mantri Bupati tuwin prajurit
ingkang angerubut sami kasoran lumajar pating salebar temah Ki Surawijaya saged
angrebat arta ladosan paos. Dene arta wau kawangsulaken, ugi sampun kawula
tampi wetah ayam. Saking pamanggih kawula saupami dosanipun dipun ngapunten,
sarta lajeng kasuwitakaken, Ki Surawijaya kathah damelipun, saged anambahi
karaharjaning Nagari, atur kawula sumangga, saking panuwun kula dadosa
panggalihipun Kyai Patih.
Ki Surawijaya katimbalan ing
ngarsanipun Kyai Patih, ugi sampun umarek ing ngarsanipun, dinangu aturipun
panggah kados ingkang sampun, estining manah muhung sumedya amakathik ing
Panjenengan nDalem Nata. Manawi boten kasembadan, nyuwun kapidana, dadosa
tatawuring praja, karampoga wonten ing Nagari Kartasura, minongka panebusing
dosa margi saking angrodaparipeksa ngrebat lumadosing arta Nagari.
Sang Anidyamantri mireng aturipun Ki
Surawijaya ingkang sanget patitis, sarta tatag boten pisan wawang lan ajrih
dumugining pejah pisan, sanget kapranan ing manah, dhasar rupinipun dhegus
sembada amitadosi, mila sasolah bawanipun tansah liniring, Kyai Patih nginten,
temtu Surawijaya punika ngemu wawados ingkang taksih tinutupan dereng kabikak.
Ki Patih sampun anggraihita, bilih Ki Surawijaya dede sabaenipun, katitik
pasemoning wadana, jangkep wiramaning tatakramai, mokal sanget yen ta Ki
Surawijaya punika kawijilan dhusun. Mila Kyai Patih sakalangkung paniti
priksanipun, Ki Surawijaya tansah tineter ing patanyan, saking sageding
panulusuripun Kyai Patih ingkang boten ngatawisi, temah saged mbikak wawados, margi
saking Ki Surawijaya kadhesek ing pandangon ingkang boten saged ingendhanan.
Temah mrasajakaken bilih piyambakipun sanadyan leres yen ta saking dhusun
kawijilanipun, nanging ingkang ngukir piyambakipun, miturut omonging biyung tuwin
kaki, boten wonten malih kajawi Kangjeng Pangeran Puger, inggih Ingkang Sinuwun
Kangjeng Susuhunan Pakubuwana I ing Nagari Kartasura. Menggah larahipun, sampun
kaaturaken sadaya. ingkang dados cihnanipun Ki Surawijaya nyaosaken serta tapak
asta Dalem Kangjeng Pangeran Puger, ingkang mratelakaken ; bilih temen anakipun
estri Demang Warganaya ing Wawar sampun kapundhut kalangenan (ampeyan).
Kyai Patih sanget bingahing manah,
boten lidok panyananing manah, tumunten enggal-enggal lumebet Karaton
ngabyantara ing ngarsa Dalem ingkang sinuwun. Kyana Patih munjuk wontening
lalampahanipun Ki Surawijaya anggenipun ambebegal lumadosing paos Nagari, lan
sanes-sanesipun sadaya boten wonten ingkang kalangkungan. Punapadene
angunjukaken serat ingkang sinimpen dening Ki Surawijaya, inggih punika serat
tapak asta Dalem Kangjeng Pangeran Puger, inggih Ingkang Sinuwun Kangjeng
Susuhunan Pakubuwana I. Nawala sampun kawuningan ing Sang Prabu, sanget
kampitaning panggalih asemu kasok sukaning panggalih Dalem. Dhawuh timbalan
nDalem Sang Prabu, Surawijaya ingapunten dosanipun, sasampunipun lajeng
kapundhut ing Sang Prabu, sarta lajeng kawisuda Ngabei pangkat Mantri Gladhag,
patedan nDalem nama Ngabei Honggawongsa.
Ngabei Honggawongsa tansah kinanthi
dening Kyai Patih, lampah inger jantraning praja Kyai Patih boten tilar
rembagipun Honggawongsa, punapa malih manawi wonten nalar ingkang ruwet, Ngabei
Honggawongsa gampil kemawon anggenipun ngudhari, tumrapipun Ngabei Honggawongsa
boten wonten samubarang ingkang angel. Rekyana Patih sanget sihipun dhateng
Honggawongsa, temah Ngebei Honggawongsa kapundhut mantu, kadhaupaken kaliyan
putranipun estri, sami sih-sinisihan palakraminipun.
Gentos kacariyos, ing saimbaning redi
Slamet, wonten sadherek kakalih kakang adhi nunggil yayah rena, sami araraton.
Ingkang sepuh nama Damarmaya, ingkang anem Mayadarma. Ing saben dintenipun
ngingirup nggelar guna kasantikan, kanuragan, aji jaya kawijayan, kaelokan,
padhukunan lan sasaminipun. Saged ngawontenaken barang ingkang suwanipun boten
wonten, lajeng wonten. Memethek kawontenan
ingkang dereng kalampahan inggih boten mleset, mila pancen waskita,
anjampeni saliring sasakit, saged saras sanalika lan sanes-sanesipun, sanget
kondhang namanipun titiyang sanalika sabawah Banyumas sami anggusti.
Wonten tiyang titiga ingkang sanget
dipun eringi dening titiyang ing padhusunan sakiwa tengenipun ngriku, nama
Nurmungalam, Nurngalim, tuwin Nuripin. Tiyang titiga wau sami ngalempakaken
tiyang kathah , puruna sami ngakena ratu dhateng Sang Darmarmaya, dene
papatihipun Sang Mayadarma. Yen sampun mupakat, dene kajumenengna tumunten.
Titiyang kathah wau sami saur peksi mupakat, ugi lajeng kajumenengaken. Ingkang
jumeneng Ratu Sang Damarmaya, jujuluk Panembahan Damarmaya, dene Patihipun
rayinipun, paparab Harya Mayadarma. Tiyang titiga Nurmungalam, Nurngalim tuwin
Nuripin sami nyepuhi para wadyabala.
Titiyang bawah Tegal, Pekalongan,
Brebes lan Pemalang ingkang sisih kidul, tuwin titiyang bawah Banyumas sisih
eler, sampun sami angratu dhateng Panembahan Damarmaya. Karsanipun Panembahan
Damarmaya badhe angelar jajahan, anggepuk Kabupaten Wirasaba, Purwakerto tuwin
Banyumas. Lampahipun wadyabala kabage tiga, sami majeng sasarengan, inggih
punika saking eler katindhihan Harya Mayadarma lan Nurmungalam, saking kilen
katindhihan Nurngalim, ingkang saking wetan titindhihan Nuripin. Ingkang sami
katrajang boten manggapuliha, lajeng sami teluk, dhasar sampun karumiyinan
suwuring wartos, bilih Panembahan Damarmaya lan Mayadarma, langkung waskita
sumerep saderengipun winarah, tuwin saking kalacuting ginem saged anggesangaken
tiyang pejah, sarta langkung ing kasektenipun, mila titiyang wau lajeng sami
asrah bongkokan sarana aris.
Bupati Banyumas Tumenggung Yudanara
sampun midhanget saking aturipun absi tampingan, enggal amepekaken wadyabala
sakalngkung kathah akerig lampit, margi mangertos bilih dipun rampit saking
ler, kilen tuwin wetan. Tempking yuda sakalangkung rame, dangu-dangu wadaybala
Banyumas akindhih. Kitha Wirasaba, Purwakerto lan Banyumas sampun bedhah.
Tumenggung Yudanagara sawadyanipun sawatawis lumajar mangidul, dumugi ing
sumpyu, laejng kendel wonten ngriku, angejum bala kakantunanipun.
Tumenggung Yudanagara rumaos boten
kaconggah ngunduraken kraman, lajeng matah punggawa ingkang mitadosi, ngunjuki
wuninga ing ngarsa Dalem Ingkang Sinuwun ing Kartasura, bab bedhahing kita
Banyumas sawewengkonipun. Cundaka sampun dumugi ing Nagari Kartasura, anjujug
ing Kapatihan, ngaturaken kawontenaning lalampahan sadaya. Pun Tumenggung
Yudanagara tadhah duduka dene boten saged ngentasi karya, mila amung ngaturaken
pejah gesangipun, enjing utawi sonten pinundhuta boten badhe anggrantes
sarambut pinara sasra, margi sampun rumaos lami anggenipun kamuktekaken.
Rekyana Patih sakalangkung ngungun,
tumunten sowan lumebet ing Kadhaton, ngunjuki wuninga wontenipun kraman, sarta
kaplajengipun abdi Dalem pun Tumenggung Yudanagara. Kyai Patih munjuk ing Sang
Prabu, kajawi karsa Dalem, sanesipun abdi Dalem pun Honggawongsa, kinten kinten
boten wonten ingkang saged ngasoraken ingkang raraton wonten ing Banyumas.
Sang Prabu sanget kapadhahing karsa,
saking unjukipun Papaptih Dalem, mila ndikakaken nimbali Honggawongsa, ugi
sampun ngabyantara ing ngarseng Nata. Ingkang Sinuwun Kangjeng Susuhunan sanget
renaning nggalih ngauningani wuwujudanipun Honggawongsa, ngatawisi yen saged
ngentasi kardi, Honggawongsa kaebang, dhawuh pangandika Dalem : manawi
Hoggawongsa saged ngentasi damel, badhe ageng gaganjaranipun Sang Prabu.
Honggawongsa munjuk sandika, punapadene badhe ingayonan piyambak, boten mawi
mbekta wadyabala saking Kartasura, sebab murugaken kadangon lampahipun. Sang
prabu marengaken, Honggawongsa sampun rinilan lengser saking ngarseng Nata. Bablas
lampahipun sampun dumugi ing Sumpyuh pinanggih kaliyan Tumenggung Yudangara.
Tumenggung Yudanagara kalentu tampi, rumaos nampi dudukaning Nata, inggih margi
saking anggenipun namung kaparingan babantu tiyang satunggal tur namung apangkat
Mantri. Mila lajeng ngandika dhateng Hongawongsa, manawi ing Banyumas taksih
kathah para Mantri Bupati ingkang pipilihan, ingkang badhe kaaben malih
anyepeng kraman, samangsa sampun ngaso sawatawis. Dados Ngabei Honggawongsa
prayogi anonton kemawon dhateng tandangipun para wadyabala ing Banyumas.
Ngabei Honggawongsa mangsuli, bilih
dhatengipun ing Banyumas namung ijen kemawon, punika dados wakilipun Salira
Dalem ingkang Sinuwun, anedhaki dhateng Banyumas badhe amikut tiyang ingkang
araraton. Kyai Tumenggung sawadyabala sami anyuraka kemawon, sukur manawi karsa
ambiyantu lampah kula, sageding enggal pinanggih ijen kaliyan retuning kraman,
supados saged enggal anggen kula
ngrampungi. Tumenggung Yudanagara mireng atur wangsulanipun Honggawongsa,
rumaos dipun ina, lajeng duka sarwi angumbar suwara : Honggawongsa tangeh lamun
bisane nyekel ratuning kraman, sadrunge bisa ngalahake Yudanagara. Honggawongsa
boten mangsuli sakecap, mindhak ndadangu lampah. Nanging lajeng amatak aji pameling,
Tumenggung Yudangara kataman aji pameling, cape raosing babayu, temah ambruk
tan saged anggulawat, lajeng karorompo ing ngakathah. Tumenggung Yudanagara
anggrahita, bilih anggenipun nadhang makaten punika, saking pandamelipun
Honggawongsa, mila lajeng nedha pangapunten, sarta sagah badhe ambiyantu
angangsahaken wadyabalanipun sadaya anut sapakenipun Honggawongsa. Honggawongsa
langkung lega manahipun, Tumenggung Yudanagara gumregah waluyajati sami sakala.
Ing batos sakalangkung suka sarta rumaos kaduwung anggenipun angina sasamining
dumadi lan anggunggung dhiri pribadhi.
Honggawongsa tumunten badhe
amethukaken kraman Tumenggung Yudanagara amepakaken wadyabala, sareng sampun
sumekta lajeng pangkat bobodholan kacariyos lampahipun, boten dangu sampun
ajeng-ajengan. Honggayuda pitaken dhateng Yudanagara, pundi rupinipun ratuning
kraman. Tumenggung Yudanagara mangsuli, sumangga sami nyalingker medal papan
ingkang sela. Ratuning kraman yen majeng ing papan paprangan numpak kapal sarwi
dipun songsongi langkung sektti boten tedhas ing dadamel. Boten antawis dangu
Tumenggung Yudanagara priksa ratuning kraman Panembahan Damarmaya tuwin
Mayadarma, enggal-enggal Tumenggung Yudanagara njawil dhateng Honggawongsa.
Honggawongsa sanget gambiraning manah, enggal anrajang purun. Honggawongsa
kaebat kalih dening Panembahan Damarmaya lan Mayadarma, tandhing sami prawira,
gentos unggul gentos kalindhih, sakalangkung rame. Dangu-dangu Honggawongsa
karepotan yudanipun, lajeng enget piwelingipun Kombangaliali, tumunten
anancepaken tumbakipun ing siti. Sanalika jleg tanpa sangkan wonten wanara seta
agengipun saredi anakan dhateng angembuli perang, swaranipun angajrihi, inggih
punika Kombangaliali. Panembahan Damarmaya tuwin Mayadarma sareng santun
mengsah wanara seta saredi anakan agengipun, lajeng angembari sarwi triwikrama,
sarwi nyuwara gumleger kados angoregaken jagad. Para wadyabala ingkang sami
campuh ing ngayuda, mireng suwara ingkang sanget anggigirisi, sami kekes
manahipun, temah sami ngendeli perangipun, sarta sami ngempal kaliyan
kancanipun piyambak-piyambak.
Kombangaliali perangipun ingebut
kalih, sami sektinipun, boten pasah saliring bajra. Dangu-dangu Kombangaliali
perangipun semu karepotan. Honggawongsa sandeya ing nggalih, enggal matek aji
pameling, sami sanalika ingkang rayi Dewi Nawangsasi dhateng tutulung ing
prang. Dhatengipun wau kairing prahara bayu bajra sindhung riwut aliwawar,
jawah kilat tatit aliweran, ing pangraos bumi gonjing prakempa, Dewi Nawangsasi
misik dhateng ingkang raka kinen majeng ing rana angrencangi bidutamanipun Kombangaliali,
sarana mandi dadamel Naracabala, yen sampun ajeng-ajengan kaliyan mengsah,
Naracabala kaatungna. Kocapa Panembahan Damarmaya tuwin Mayadarma, sareng
sumerep Honggawongsa murugi sarwi mandi Naracabala, lajeng anglarut
triwikramanipun, temah sirna dados cahya gumilang anelahi. Sareng punika Dewi
Nawangsasi tuwin Kombangaliali ugi lajeng sami wangsul dhateng kahyanganipun
piyambak-piyambak, sinarengan tumuruning jawah. Sateranging jawah ing
antarariksa sumilak padhang semu surem katawengan ing teja kaluwung, boten
antawis dangu sinusul ing Hyang Surya amadhangi jagad, paprangan sirep, tiyang
ingkang sami mentas adoh yuda sami mantuk ing griyanipun piyambak-piyambak
kalayan bingahing manah.
Ngabei Honggawongsa kendel ngaso wonten
ing Banyumas, sasampunipun angsal sawatawis dinten lajeng mantuk dhateng Nagari
Kartasura, lampahipun sareng-sareng kaliyan Tumenggung Yudangara, ugi sampun
dumugi ing Kartasura, njujug ing Kapatihan, enjingipun kairid ing Kyai Patih
lumebet ing Kraton sowan ing ngarsa Dalem Ingkang Sinuwun.
Honggawongsa munjuk ing ngarsa Dalem
Sang Prabu, bilih kraman ing Banyumas sampun sirna, pejah mukswa saraganipun.
Ingkang Sinuwun Kangjeng Susuhunan sakalangkung rena, angalembana dhateng pun Honggawongsa.
Minongka ganjaranipun, Ngabei Honggawongsa
sinengkakaken ing ngaluhur kawisuda Bupati Nayaka, kapatedan nama Raden Tumenggung
Arungbinang,
Tumenggung Arungbinang, sanget
kaanggep pasuwitanipun, sugih kabisan, agal lembat boten kewran, sinembuh alus
bubudenipun, boten wonten barang ingkang angel, sadaya ruwet rentengipun praja
saged kawudharan punapadene ahli ulah jantraning praja, ugi dados nujumipun
Sang Prabu.
Sedyanipun Jaka Sangkrip sampun
kadumugen, dumugi pangkat Bupati Nayaka sarta kinasihan cinelak ing Ratu. Inggih
margi saking kasantosaning lampah, pantes tinulada. Sapa temen tinemenan. Yen
boten kadumugen temtu boten temen.
Kacariyos menggah wontenipun Damarmaya
lan Mayadarma, saestunipun punika sadherekipun Jaka Sangkrip piyambak ingkang
abadan alus, ingkang medal sareng sadinten, ingkang karawatan, inggih ingkang kasebut
kakang Kawah adhi Ariari. Wontenipun kadadosan makaten, saking ciptan
pandamelipun Dewi Nawangsasi ing Bulupitu, kangge ngenggalaken dhawahing
kadrajatan Jaka Sangkrip inggih Tumengngung Arungbinang.
Tumenggung Arungbinang sareng sampun
sepuh, nyuwun kagentosan anakipun jaler, nama Tumenggung Arungbinang II.
Tumenggung Arungbinang I sareng sampun lereh boten dadalem wonten ing Solo,
nanging wangsul dadalem wonten ing Kutawinangun, perlu nyelaki garwanipun peri
Dewi Nawangsasi ing Bulupitu.
(cuthel).
Seratan ing nginggil kados ingkang
kawedalaken dening Raden Soemodidjojo Ing Praja Dalem Ngajogjakarta Hadiningrat
1953, kanthi ewah-ewahan ejaan dening agustbedhe’. (*2013)
0 komentar:
Posting Komentar