Crita
diwiwiti nalika sing ngasta pamarentahan kraton Mataram Kanjeng
Susuhunan Sayidin Panatagama, kang mrentah nalika taun 1601M. Kraton
Mataram nalika kuwi nguwasani laladan brang wetan lan brang kulon,
kayata Kadipaten Pucang Kembar kang disesepuhi dening Adipati Cipta
Kusuma, Kadipaten Bulupitu kang disesepuhi dening Raden Jaka Puring, lan
Kadipaten Karang Gumelem. Ana ing crita iki kang dadi underaning lakon
yaiku saperangan laladan brang kulon.
Ilustrasi Pantai Karanggadung, Kec. Petanahan |
Sakwise
Raden Jaka Puring weruh kasulistyane Dewi Sulastri, dheweke banjur
nglamar putri mau, nanging durung ditampa utawa isih ditangguhake awit
Raden Jaka Puring sawijining pemuda kang nduweni ciri utawa cacad, mula
saka iku dheweke dikon supaya nunggu lan diprayogakake supaya manggon
sauntara ing Pucang Kembar. Ora antara suwe dumadakan ketekan pemuda
kang bagus rupane saka Kadipaten Karang Gumelem yang arane Raden Jono
kang duwe karep kepengin nglamar/golek pegaweyan ing Kadipaten Pucang
Kembar, sinambi golek sisik melik bab dununge kadang sedulure kang arane
Raden Wira Kusuma. Ananging Sang Adipati Citra Kusuma bingung awit ora
ana pegaweyan kanggo Raden Jono mau, nalika kuwi bebarengan karo metune
putri Sang Adipati Citra Kusuma yaiku Dewi Sulastri, weruh pemuda kang
bagus rupane mau atine kumepyur banjur ketarik lan matur marang kanjeng
rama supaya Raden Jono ditampa nyambut gawe ana ing Kadipaten Pucang
Kembar.
Sidane
Sang Adipati nampa panglamare Raden Jono minangka juru taman ing
kaputren Dewi Sulastri. Awit saka asring sapatemon antarane Raden Jono
kalawan Dewi Sulastri ndadekake thukul rasa tresna kekarone kaya
unen-unen “witing tresna jalaran saka kulina”. Sauntara kuwi saka
panggonan anggone ngenteni, Raden Jaka Puring wis bosen anggone ngenteni
wangsulan saka Dewi Sulastri. Dheweke banjur nduwe panyakrabawa marang
sesambungane Dewi Sulastri karo Raden Jono, mula Raden Jaka Puring
banjur kongkonan Pangeran Usmono Usmani (rayi saka Dewi Sulastri) supaya
ngawasi tindak-tanduke Dewi Sulastri lan Raden Jono. Miturut
panyawange, Pangeran Usmono Usmani banjur menehi palapuran marang Raden
Jaka Puring menawa saktemene Dewi Sulastri wis duwe sesambungan tresna
kalawan Raden Jono. Krungu palapuran kang kaya mangkana Raden Jaka
Puring banjur rumangsa kagepok atine (tersinggung) lan nduweni panduga
menawa dheweke ditolak awit Dewi Sulastri ana sesambungan tresna kalawan
Raden Jono. Raden Jaka Puring banjur nesu sabanjure kedadeyan perang
tandhing antara Raden Jono lan Raden Jaka Puring. Cekaking crita perang
tandhing kang ora setimbang kuwi mau andadekake Raden Jono kalah lan
mlayu ndhelik ana ing pesanggrahan Pring Ori (kang sabanjure dadi desa
jenenge desa Ori ing tlatah Kecamatan Kuwarasan). Raden Jono njaluk
pengayoman marang Kyai Karyadi lan dikon ndhelik ana sajrone lumbung
banjur ditutupi nganggo kapuk. Ora antara suwe ketekan Raden Jaka Puring
sowan Kyai Karyadi saperlu nggoleki dununge Raden Jono mau, ananging
Sang Kyai ngapusi lan ngandhakake menawa Raden Jaka Puring ora ana ing
Pesanggrahan Pring Ori kono. Sabanjure Raden Jaka Puring mulih menyang
Kadipaten Bulu Pitu.
Sawise
Raden Jaka Puring lunga, banjur Raden Jono ditokake saka sajrone
lumbung lan dtakoni apa sebabe Raden Jono dioyak-oyak dening Raden Jaka
Puring. Raden Jono nyritakake lelakone marang sang Kyai menawa lungane
menyang Pucang Kembar sekawit arep nglamar pegaweyan sinambi nggoleki
papan dununge sedulure kang arane Pangeran Wira Kusuma. Satekane Pucang
Kembar banjur ditampa minangka juru taman ing keputren lan ditresnani
dening Dewi Sulastri. Sauntara kuwi Raden Jaka Puring kang nalika kuwi
lagi ngenteni wangsulan panglamare, saka Dewi Sulastri ora ditanggapi
lan sakjane ditolak awit nandang cacad. Ananging rumangsa ora tega
menawa kandha apa anane menawa nolak awit saka cacade Raden Jaka Puring
mula panglamare ditangguhake lan suapaya nunggu jawaban kanthi cara
diprayogakake manggon sauntara ana ing Kadipaten Pucang Kembar sinambi
nunggu wangsulan saka Dewi Sulastri. Ananging awit saka Dewi sulastri
wis kebacut tresna marang Raden Jono, mula andadekake atine Raden Jaka
Puring cemburu/kebrongot atine lan dadi perang tandhing antarane Raden
Jono lan Raden Jaka Puring nganti sidane Raden Jono kalah lan mlayu
tekan Pesanggrahan Ori kanggo nenimba ngelmu ana ing pesanggrahan,
sahingga bisa kanggo ngalahake Raden Jaka Puring lan mboyong Dewi
Sulastri minangka garwane.
Midhanget
wangsulan sing kaya mangkana saka Raden Jono sang kyai mrayogakake,
kanggo nggayuh tujuwane mau Raden Jono supaya lelaku semedi (tapa) ana
ing sangisore wit benda lan wit mau dumunung ana ing laladan kang
angker, nanging uga anggone ngalakoni semedi kudu kanthi ati kang tulus,
wening, suci lan sabar. Raden Jono miturut apa kang dadi dhawuhi sang
kyai, dheweke banjur semedi kanthi sabar lan ati kang tulus, sahingga
anggone mertapa ngetokake asile saka Sang Maha Kuwasa, yaiku entuk
pusaka awujud keris arane Bungkul Kencana. Sabanjure Raden Jono bali
menyang Pucang Kembar sapatemon karo Dewi Sulastri. Nalika kuwi Raden
Jaka Puring wis ana ing Pucang Kembar saperlu nakokake wangsulan saka
Dewi Sulastri saka panglamare mau. Dewi Sulastri menehi wangsulan
menawa dheweke gelem dipek bojo saka sapa wae, ananging dheweke nduwe
panjaluk/bebana awujud adon-adon/giri patembaya
(sayembara berupa pertarungan) antarane Raden Jono kalawan Raden Jaka
Puring. Mula dadi perang tandhing kang gawe eram saka kekarone, lan
dimenanake dening Raden Jono, Sabanjure Raden Jono didhaupake karo Dewi
Sulastri lan Raden Jaka Puring mlayu lan bali menyang bulu Pitu.
Bebarengan
karo dhaupe Raden Jono kalawan Dewi Sulastri, Adipati Pucang Kembar
nampa nawala (surat mandhat) saka Susuhunan Sayidin Panatagama saka
Mataram supaya mbrastha kraman (berandhal) ing Gunung Tidar. Pungkasane
Adipati Pucang Kembar Citra Kusuma mrentahake putra mantune yaiku Raden
Jono minangka bukti lelabuhane kanggo mbrastha kraman ing Gunung Tidar
mau utawa minangka duta pamungkas. Mula sanajan abot sanggane awit kudu
ninggalake sisihane, Raden Jono sida mangkat ngayahi jejibahan minangka
Duta Pamungkas saka Panjenengane Susuhunan Sayidin Panatagama (Raja
Mataram) menyang gunung Tidar lan uga minangka bukti lelabuhane marang
maratuwa lan negara.
Krungu
crita menawa Raden Jono diwenehi mandhat minangka Duta Pamungkas, Raden
Jaka Puring percaya menawa Raden Jono mesti tumeka ing tiwas lumawan
gerombolan kraman saka gunung Tidar, mula Raden Jaka Puring tumuju
menyang Pucang Kembar kanggo nemoni lan ngrebut kanthi peksa Dewi
Sulastri. Ana ing kahanan Dewi Sulastri dhewekan tanpa sisihane diruda
paripeksa dening Raden Jaka Puring supaya nglanggati penjaluke Raden
Jaka Puring supaya dadi bojone. Nanging minangka putri kang setya marang
sisihane dewi Sulastri ora gelem ngladheni penjaluke Raden Jaka Puring,
lan banjur digawa mlayu kanthi peksan metu saka keputren.
Sauntara
kuwi Raden Jono tekan ing gunung tidar nalika tengah wengi lan nunggu
jumedhule gerombolan kraman mau. Ora antara suwe gerombolan kraman kang
ditunggu kuwi teka ana papan kono lan banjur nuwuhake paprangan antarane
Raden Jono lumawan gerombolan kraman kang terkenal wengis lan sekti
mandraguna kuwi. Ananging awit saka kasektene lan niat suci lelabuhane
marang negara lan wong tuwane sarta pusaka piandel saka asile semedi
Bungkul Kencana sidane Raden Jono bisa ngalahake gerombolan kraman lan
merjaya pimpinane nganggo keris Bungkul Kencana. Sajrone kahanan keris
tumama ana ing wetenge, pimpinan kraman mau nyebut-nyebut sedulure.
“Aduh, Dhimas Jono ana ngendi sejatine kowe saiki, sawangen iki
kangmasmu lagi sekarat lan adoh saka kadang sedulur”. Krungu pesambate
kraman mau Raden Jono kaget lan banjur wangsulan. “Aduh Kakangmas Wiro
Kusuma, paringana pangapura rayimu iki sing ora mangerteni menawa sing
dakpateni kuwi Kakangmas Wira Kusuma”. Raden Jono ngrangkul Raden Wira
Kusuma sing nandang sekarat banjur kekarone padha tetangisan sinambi
padha nyuwun pangapura, sidane Raden Wira Kusuma mati ana ing pangkone
Raden Jono. Banget sedhihe atine Raden Jono mikirake lelakon uripe kang
kudu ngayahi jejibahan negara lan ninggalake sisihane kang banget
ditresnani lan malah kanyatane kudu mateni kangmase, kadange pribadhi
kang sasuwenene iki tansah digoleki ana ngendi dununge.
Raden
Jono banjur mulih menyang Pucang Kembar nggawa kemenangan nanging uga
kasedhihan awit kudu ngorbanake sedulure sing tansah ditresnani lan
digoleki. Ananging awit saka lelabuhane marang maratuwa lan negara.
Satekane ing Pucang Kembar atine judheg awit mangerteni menawa Dewi
Sulastri wis digawa lunga dening Raden Jaka Puring. Sajrone kahanan kang
kaya mangkana Raden Jono banjur ngumbara nggoleki dununge Dewi
Sulastri, nganti tekan laladan pesisir/kisik sisih kidul. Sauntara kuwi
playune Raden Jaka Puring nggawa Dewi Sulastri uga tekan pesisir/kisik
sisih kidul. Sadawane dalan Raden Jaka Puring tansah mbujuki Dewi
Sulastri supaya gelem ngladheni ananging awit saka tresnane marang Raden
Jono tetep mbeguguk ora gelem, nganti Raden Jaka Puring kentekan
kesabarane lan banjur dewi Sulastri ditaleni/kaiket ana ing sawijining
wit pandhan. Prastawa iku bebarengan nalika Raden Jono teka ana papan
kono, ananging sadurunge Raden Jono weruh lan sapatemon kalawan Dewi
sulastri, dumadakan Raden Jaka Puring nyerang luwih dhisik sahingga
dumadi paprangan utawa perang tandhing antara Raden Jono lumawan Raden
Jaka Puring. Nalika kuwi Raden Jaka Puring kedhesek lan kalah banjur
mlayu tumuju arah sisih lor. Raden Jono banjur nemoni Dewi Sulastri kang
isih kaiket ana ing wit pandhan. Ana kededeyan kang gawe eram/ ajaib
awit wit pandhan papan kanggo ngiket utawa naleni Dewi Sulastri banjur
owah warnane dadi kuning. Sedhenge wit pandhan liyane isih tetep ajeg
wernane ijo. Mula dening Raden Jono papan mau kanggo tetenger dijenengi
Pandhan Kuning (sabanjure papan kono katelah Pesanggrahan Pandhan
Kuning). Prastawa pangeram-eram dumadi maneh nalika Raden Jono ngluwari
iketane Dewi Sulastri, awit kekarone banjur ditemoni dening Nyai Rara
Kidul lan widadari saka kayangan kang arane Dewi Nawang Wulan. Dening
Nyai Rara Kidul Dewi Sulastri dikon supaya mulih menyang Pucang Kembar
kanthi pengayoman saka Nyai Rara Kidul lan Dewi Nawang Wulan, dene Raden
Jono dikon supaya ngoyak playune Raden Jaka Puring nanti tekan laladan
sisih lor.
Lakune Raden Jono ngoyak playune Raden Jaka Puring tumeka laladan
sisih lor banjur mlebu sajrone alas ketel kang isine akeh wite gadhung
kang akeh erine, minangka papan pandhelikane Raden Jaka Puring. Ana ing
saben jangkahe Raden Jono tansah kesrimpet-srimpet wi gadhung, sahengga
meh kabeh awake utawa pori-porine tumancep eri saka wit gadhung,
sahengga andedekake getihe metu dleweran saka awake. Mula dening Raden
Jono alas kang isine kebak wit gadhung iku diwenehi tenger Karanggadhung
(sabanjure dadi desa Karanggadhung).
Ilustrasi Suasana Mistis di Pesanggrahan Pandan Kuning |
Playune
Raden Jaka Puring terus mangalor, nanging Raden Jono banjur kelangan
lacak, ora ngerti menyang ngendi arah kan dituju Raden Jaka Puring mau.
Mula saka iku nalika jumangkah/mlaku ing saben jangkahe tansah
mangu-mangu (ragu-ragu). Mula saka iku ing saben wiwit lumaku sajangkah
banjur mandeg, mlaku maneh sajangkah lan kandeg maneh mangkana
wola-wali sinambi menga-mengo arep terus mlaku mangalor apa mangidul apa
mangulon apa mangetan. Anggone ndindakake mlaku banjur kandeg lan mlaku
maneh mau ndadekake Raden Jono menehi tenger kanggo papan iku kanthi
sebutan Mangu Mangu kang tegese swasana ati kang lagi bingung tansah
mangu-mangu (ragu-ragu). Nanging pungkasane Raden Jono mutusake anggone
ngoyak playune Raden Jaka Puring mau mangalor, sahingga pawongan loro
mau ketemu maneh lan banjur nuwuhake perang tandhing kang rame banget.
Wong loro mau padha-padha kuwate lan malah kalorone nduweni papan kanggo
ngimpun kakuwatan utawa benteng pertahanan kang mengkone papan mau
katelah Beteng lan Petanahan. Ing wektu saiki jeneng Petanahan iku isih
lestari lan tilas panggonan Beteng mau uga disebut Beteng.
Kalorone
terus bae nindakake perang tandhing sinambi oyak-oyakan sahingga ana
ing sawijining panggonan wong loro mau banjur krasa kesel lan krasa
ngelak banget, nalika arep ngombe banyu ana papan kana banyune ngganda
banger utawa bacin kang disebabake saka wangke/raganing manungsa kang
wus mati nanging ora dikubur, lan duwe daya kang gawe eram amarga bisa
nguripake manungsa kang wus mati mau. Mula papan kana katelah Grumbul
Banger Desa Padaurip kang mengkone disebut Desa Padhaurip. Anggone
oyak-oyakan iku dibacutke maneh mangalor nganti tekan papan kang akeh
wite jati lan kahanan para warga desa ing papan kana katon reja utawa
mulya, sahingga papan kana mengkone katelah Desa Jatimulya.
Oyak-oyakan
lan paprangan kalorone isih terus dumadi malah kepara saya adoh
mangalor. Nuju sawijing dina paprangan mau tekan panggonan kang akeh
wite gedhang, mula saka iku mengkone papan kana disebut Desa
Karanggedhang. Saka Desa Karanggedhang wong loro mau mlayu tumuju
mangulon nganti ngliwati kali, kang nalika iku akeh wong-wong kang lagi
ngguyang ingon-ingone raja kaya sahingga papan kana disebut Guyangan.
Pangoyake Raden Jono lan uga perang tandhing kalorone antara Raden Jono
karo Raden Jaka Puring terus bae lumaku nganti ngancik papan ing
sakulone kang awujud alas utawa grumbul kang arupa suket alang-alang
kang amba bawera, mula papan kana banjur katelah Alang Alang Amba utawa
Desa Alang Alang Amba.
Nalika
pangoyake Raden Jono tumuju mangidul ing papan kana kalorone sajak
krasa kesel lan lemes banget nanging kepeksa isih bisa slamet lan waras
mula papan kana banjur diwenehi tenger Kuwarasan. Kalorone isih bae
nganakake perang tandhing tumuju mangidul, nganti nesu-nesu dhewe utawa
muring-muring dhewe, sinambi ngaso amarga saka kesele sawise nganakake
perang tandhing kang ora ana pedhote mau, kanggo pangeling-eling Raden
Jono banjur menehi tetenger papan kana kanthi sebutan Puring, papan
kanggo ngaso mau mengkone dadi Pasar Puring. Sanajan kahanane Raden Jaka
Puring wis banget kesele nanging isih meksa mlayu golek slamet
ngoncati pangoyake Raden Jono tumuju mangidul nganti tekan kisik/pasisir
segara kidul, nalika kuwi dalan kang diliwati arupa wedhi kang nalika
diidak dening Raden Jaka Puring wedhi mau banjur gugur/longsor, saben
jumangkah wedhi kang kancik mau mesti gugur mula papan kana mengkone
disebut Wedhi Gugur utawa Pesanggrahan Wedhi Gugur.
Raden
Jaka Puring terus bae mbudidaya ngoncati/mlayu saka pangoyake Raden
Jono. Saiki kang dituju mangulon nganti tekan sawijining papan utawa
panggonan kalorone ketemu maneh banjur campuh perang tandhing olah yuda
rame maneh kaya biasane, ngetokake kasekten lan kasudibyane dhewe-dhewe.
Nalika kuwi Raden Jaka Puring kelakon tiba sahingga tangan kang maune
arep ditujokake menyang Raden Jono ndandak luput banjur ngenani watu
atos/karang nganti bolong, sahingga papan kana mengkone katelah
Karangbolong.
Nanging
Raden Jaka Puring isih bisa mlayu maneh arah kang dituju yaiku mangalor
nganti kentekan tenaga lan nalika mlayu ana ing sapinggiring kali
dheweke kurang prayitna sahingga tiba kepleset banjur mlebu menyang
sajroning kali. Kalodhangan kuwi digunakake Raden Jono kanggo mungkasi
kridhane Raden Jaka Puring kanthi nyudukake pusaka Bungkul Kencono lan
nancepake ana ing awake Raden Jaka Puring. Kadadeyan sabanjure gawe eram
amarga Raden Jaka Puring banjur owah dadi Bajul Seta utawa Baya Putih
lan ngetokake sumpah sepata marang Raden Jono yaiku dheweke wis nrima
kalah wurung ora bisa kasembadan anggone arep ngepek bojo Dewi Sulastri
lan nampa paukuman owah wujude dadi Baju Seta/Baya Putih nanging dheweke
ngetokake sepata menawa saben keturunan Raden Jono kang manganggo
klambi kang padha karo kang dienggo Dewi sulastri arep didadekake
mangsa/dipangan dening baya putih. Klambi kang dikarepake yaiku mbayak
ijo, jarit/tapih amba lurik, lan stagen/benting tritik. Awit saka
kededayan kuwi banjur Raden Jono menehi tenger papan kana kanthi sebutan
Buayan utawa kecamatan Buayan mengkone.
Ilustrasi Pantai Karangbolong. Sumber interne |
Kanthi
awak kang krasa kesel lan raga kang kebak tatu Raden Jono banjur mulih
menyang Pucang Kembar nggawa rasa kabungahan amarga wis kasil/bisa
ngalahake Raden Jaka Puring uga rasa kangen lan tresnane marang garwane
Dewi Sulastri sahingga kepengin cepet-cepet mulih. Swasana kang
nrenyuhake nanging uga mbungahake dumadi ing Kadipaten Pucang Kembar
nalika sapatemon antarane Raden Jono karo sisihane Dewi Sulastri uga
kulawarga kadipaten. Pungkasane Raden Jono dikukuhake minangka Adipati
ing Kadipaten Pucang Kembar.
KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.
BalasHapusKAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.
KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.