Gunung
Wurung mujudake sawijining gunung cilik kang ana ing wewengkon desa
Parang, Kecamatan Karangsambung Kabupaten Kebumen. Katitik saka wujude
gunung iki kalebu ‘unik’/aeng amarga saka dhuwure kang udakara mung 80
meteran lan ora nduweni ‘puncak’ kang paling dhuwur. Miturut
masyarakat sakupenge kana, gunung iki digawe dening para dewa saka
kahyangan. Nanging sadurunge rampung anggone gawe gunung mau wis
konangan manungsa sahingga para dewa banjur murungake anggone gawe
gunung mau. Jangkepe crita legenda Gunung Wurung mangkene :
Nalika
samana ana ing tlatah kang saiki kalebu wewengkon kecamatan
Karangsambung ana desa cilik kang mujudake wewengkon awujud lemah kang
lempeng utawa datar, ora ana siji-sijia punthukan utawa gumuk kang katon
ing sakupenge kana.
Nuju
sawijining wengi kang sepi nyenyet, lan swasana kang tintrim mau, para
sesepuh desa katon nglumpuk nyawiji ndedonga menyang para dewa ing
kahyangan. Kanthi khusuk para sesepuh mau njaluk supaya digawekake
gunung kang manggon ana ing sacedhake kana. Ora kenyana panjaluke para
sesepuh desa mau dikabulake dening para dewa. Malah miturut para dewa
mau anggone arep nggawe gunung mau bakal diwiwiti dina sesuke lan bakal
ambutuhake wektu sawengi. Nanging kanthi syarat/perjanjen ora kena sijia
bae manungsa utawa warga ing desa kana kang kena meruhi nalika gunung
mau digawe dening para dewa. Para sesepuh mau banjur nyaguhi
syarat/perjanjen mau. Dina sesuke para sesepuh mau banjur ngumpulake
para warga lan menehi kabar kang nyenengake mau marang kabeh warga ing
desa kana kalebu syarat utawa perjanjen kang kudu dileksanakake.
“Eee,
para wargaku kabeh! Mangertia lan nuruta apa kang bakal tak prentahake
marang kowe kabeh, menawa wiwit mengko sore wayah suruping srengenge,
mlebua ana ngomahe dhewe-dhewe lan ora dikeparengake sapa bae kang metu
ngomah nganti srengenge njedhul dina sesuke!” kandhane salah siji
sesepuh desa kana.
“Nuwun
sewu Bapa! Perkawis utawi alangan punapa ingkang badhe nemahi dhusun
kita? Kenging punapa para wargi dhusun boten kenging medal saking
griyanipun piyambak-piyambak” pitakone salah siji warga desa kanthi
swara groyok lan bingung.
“Mangertia
para warga desa kabeh menawa para dewa kepareng arep nggawekake
sawijining gunung kanggo awake dhewe lan sijia ora ana kang
dikeparengake meruhi anggone para dewa mau nyambut gawe nyipta gunung
mau,” wangsulane saka sesepuh desa liyane.
Sawise
krungu katrangan saka para sesepuh desa mau, para warga nembe
mangerteni kenangapa dheweke ora dikeparengake metu saka ngomah. Nalika
dina ngarepake wayah suruping srengenge, swasana desa wiwit sepi. Kabeh
warga wis mlebu omahe dhewe-dhewe kepara lawang dikunci kanthi rapet.
Ora antara suwe, para dewa saka kahyangan tumurun menyang desa mau
saprelu miwiti nyambut gawe nyipta sawijining gunung ing wewengkon
salore desa. Wiwitane para dewa ngedekake saka-saka kang bakuh utawa
kuat.
Sawise
saparo wengi nyambut gawe, para dewa wis rampung anggone mbangun
saka-saka kasebut. Para dewa mung kari ngurugi lemah sahingga mengkone
mujudake sawijining gunung. Para dewa nyambut gawe tanpa ana swara
kumecap lan terus tumandang gawe nganti meh parak esuk tanpa rasa
kesel.
Nalika
dina ngarepake esuk, panggawene gunung mau meh rampung, mung kari
ngrampungake anggone ngurugi lemah kang isih ana sisa sithik. Lan nalika
para dewa isih ibut anggone nyambut gawe, dumadakan saka dalan kang
tumuju desa, ana bocah wadon kang mlaku tumuju menyang kali Luk Ula
kang mapan ora adoh saka papan anggone nggawe gunung mau. Tibake, bocah
wadon mau ora mangerteni pawarta saka sesepuh desa ngenani larangan
para warga metu saka omahe wengi kuwi. Awit, nalika pawarta mau
diwetokake, dheweke ora melu kumpul lan ora ana warga kang menehi ngerti
bab/perkara anggone para dewa arep nggawe gunung mau.
Bocah
wadon mau teka lan tumuju menyang kali saprelu arep ngumbah/mesusi
beras kanggo dimasak dina iku. Dheweke mlaku tanpa nggatekake kahanan
sakiwa tengene awit swasana kang isih peteng. Nalika wiwit mecaki dalan
cilik kang rumpil tumuju kali, dumadakan dheweke kaget awit ana
sangarepe bocah wadon mau ana gunung.
“Hah,
kenangapa dumadakan ana gunung ing kene, awit dina-dina sadurunge papan
iku isih lempeng ora ana gununge. Aduh Dewa ! Apa aku ngimpi ya?”
guneme bocah wadon kanthi swara lirih lan gumun ora percaya karo apa
kang ana ing ngarepe.
Nanging,
nalika meruhi akeh wewujudan kang medeni kang lumaku kanthi cepet
sinambi nggawa watu-watu gedhe tanpa kumecap, bocah wadon mau banjur
mlayu ninggalake kali kanthi kamiweden.
“Tuluuuuuuuung .. tuluuuuuuung. Tulungiiiiiiii aku! Pambengoke kanthi swara kang seru.
Bocah
wadon mau terus mlayu tanpa maelu/nggatekake kahanan awake, sahingga
beras kang arep dipesusi mau dibuwang ngono bae. Sahingga ndadekake
beras mau wutah sadalan-dalan ana ing sakupenge gunung mau. Miturut
crita beras mau banjur malih wujud dadi watu kang memper wujude beras.
Para
dewa kang krungu panjerite bocah wadon mau dumadakan kaget, dheweke
padha mangerteni menawa pagaweyane nyipta gunung mau wis diweruhi
manungsa.
“Warga
ing desa kene wis kumawani nglanggar perjanjen kita. Ayo tinggalke bae
papan kene!” pambengoke salah sijine dewa menyang dewa liyane.
Pungkasane
para dewa mau banjur ninggalake papan kana lan ngendheg anggone nyambut
gawe bali menyang kahyangan. Kamangka anggone nyipta utawa nggawe
gunung mau wis meh rampung, sahingga wurung panggawene gunung
mau. Lan wong-wong ing kana banjur nyebut gunung mau kanthi sesebutan
GUNUNG WURUNG. Watu-watu kang wujude kaya beras tekan saiki isih ana,
miturut panaliten saka LIPI KARANGSAMBUNG watu mau disebut watu DIABAS
lan dumadine gunung mau amarga saka watu intrusi, materi watu kang
sadurunge arupa bahan cair, pijar, lan panas kang asale saka magma ing
kandhutan bumi kang arep njedhul ana ing salumahe bumi, nanging kebacut
adhem/”membeku” sadurunge kasil njedhul ana ing salumahing bumi.
0 komentar:
Posting Komentar