BABAD
ARUNGBINANG Versi Gancaran Berhuruf Latin.
Ki Mangoensoeparto, Bale Pustaka, Batavia-C, 1937.
Ki Mangoensoeparto, Bale Pustaka, Batavia-C, 1937.
I.
LELAMPAHAN
PANGERAN BUMIDIRJA.
Purwakaning cariyos sasurudipun
Kangjeng Sultan Agung Anyakrakusuma ing Mataram, putra Pangeran Adipati Anom
sumilih jumeneng nata jujuluk Sinuhun Mangkurat.
Kacariyos pangastaning paprentahan
(praja) kirang jejeg, dhawahing ukuman kirang adil. Kathah kemawon para kawula
tampi pidana ingkang boten timbang kaliyan dosanipun.
Ingkang paman Pangeran Bumidirja kerep
atur pepenget dhumateng ingkang Sinuhun, nanging boten kagalih babar pisan,
malah nuwuhaken duduka. Ing sarehing Pangeran Bumidirja punika : sapisan ngeman
sudaning kaluhuran dalem nata, kaping kalih welas dhateng para kawula alit mila
kekencenganing penggalih ingkang sae linggar saking praja ing pangangkah sampun
ngantos ngawuningani lelampahan ingkang boten cocog kaliyan panggalihipun.
Panguneg-uneging panggalih ingkang makaten wau laje kawiyos dumateng ingkang
garwa.
Sarehning kresanipun Kangjeng Pangeran
wau menggah tosan sampun boten kenging dipunluk, pramila ingang garwa
wontenipun namung ndherek punapa ingkang dados kresanipun Kangjeng Pangeran.
Ing satunggaling dalu Kangjeng Pangeran estu lolos saking praja nilar kaluhuran tuwin kawibawan,
anamur kawula hamung kadherekaken ingkang garwa. Tindakipun saking kraton
Mataram mangilen terus, boten ngetang bebayaning margi.
Enggaling cariyos tindakipun priyagung
wau sampun dumugi ing tlatahipun tanah Bagelen. Ing ngriku kapethuk tiyang awon
nama Jasamudra lan Trunasamudra, sedyanipun badhe begal. Sarehning penggalipun
kangjeng Pangeran punika ber, pramila begal pinaringan arta kathahipun kalih
semat (ringgit). Nanging pun begal boten narimah nedya nuwun sadaya ingkang
kaasta ing kangjeg Pangeran engga rame sanget. Wusananipun begal kalih sami
kasoran ngantos nyuwun pangaksama lan prasetya boten badhe begal malih-maih.
Sareng sampun aso sawatawis Pangeran
lan garwa nerusaken tindakipun dumugi ing dhusun Panjer. Pasiten ing sakiwa
tengenipun ngriku punika sae toyanipun tumumpang. Karsanipun sagn Pangeran
nedya tutruka ing ngriku. Saking sakedhik tinlatosan, wana grumbulan bikukak
kacithak kadadosaken tegil lan pasabinan. Kathah tiyang-tiyang secelakipun
ngriku sami dherek babad mila boten ngantos tataunan papan ngriku sampun dados
reja.
Karsanipun sang pangeran, nedya
ngicalaken sesebutan tuwin asmanipun, supados sampun ngantos pakewed sasrawunganipun
kaliyan kanca alit. Kaleksanan lajeng ngagem asma kiyai Bumi. Ewasemanten
tiyang-tiyang alit meksa taksih nggadhahi ajrih saha rikuh, boten purun linggih
celakan, wiraosipun sami ajrih. Sarehne kyai Bumi kuwatos kawiyak wawadosanipun,
mila ing satungging dalu lolos malih sakaliyan nyai Bumi boten wonten ingkang
dipunjujug. Sareng dumugi ing dhusun Lerep kyai Bumi sumerep tanah ing ngriku
punika sae, imbang-imbangan kemawon kaliyan Panjer. Sakala kagungan karsa
dudunung ing papan ngriku. Sakedhap kemawon dados reja, tiyang saking padhusunan
ingkang tebih-tebih sami mrelokaken boyong mriku, awit kapiluyu ing wartos yen
ing Lerep wonten tiyang neneka sugih kasagedan. Ingkang makaten punika malah
boten dados cocoging penggalihipun kyai Bumi jalaran kuwatos kawentar dumugi
ing praja Mataram boten sande amumurung lampah. Pramila ing satunggaling dalu
lajeng oncat saking ngriku, karsaning panggalih badhe pados papan ingkang
tiyang-tiyangipun sami kirang menggahing tatakrama, kadukwani, remen
sesembranan. Prelunipun supados kyai Bumi terntram panggalihipun. Awit
panggalihipun kyai Bumi, tiyang-tiyang ingkang watak gadhah makaten punika
botne badhe madruli tuwin maelu dhateng piyambakipun jalaran katungkul nuruti
ingkang kados wawatakipun.
Danguning dangu saged manggih
padununganipun titiyang ingkang makaten wawatakipun. Dene dhusun wau namanipun
Karang. Kyai Bumi terus manggen ing griku Yektos titiyang ing Karang boten
gadhah ajrih tuwin ering dhateng Kyai Bumi, katandha saking sesebutan dhi,
kang, lan sapiturutipun. Ing ngriku pangalihipun Kyai Bumi saweg saged tentrem.
Sapunika lajeg gesang sacara tiyang tani, ing wanci siang nyambut damel ing
tegil tuwin sabin, ing wanci dalu nungkul ing ngasepi nenuwun dhateng ingkang murbeng
gesang supados pinaringana wewengan ingkang dados lalampahipun.
II.
KYAI
BUMI DHEDHEKAN ING KARANGKEBUMEN NGANTOS APUTRA WAYAH.
Gentos kacariyos ing praja Mataram
sajengkaripun Pangeran Bumidirja, katingalan surem. Para kawula geng alit sami
bingung, yen ta menggaha baita kecalan jurumudi. Ingkang makaten punika lajeng
kauningan ing sang Prabu, sakala punika karsa dalem lajeng utusan gandhek nama
: Wirasari lan Wirayuda kadhawuhan nglarah tindakipun ingkang paman. Samangsa
sampun kapanggih tumunten kaaturana kondur.
Dhawuh timbalan dalem gandhek boten kapareng wagsul dhateng praja yen
boten sareng-sareng kaliyan ingkang paman.
Lampahing gandhek kalunta-lunta
babasan anjajah desa milang kori. Pundi kapireng wonten nujum dipunsuwuni
priksa, ananging meksa boten wonten ingkang saged nglegakaken manahipun.
Danguning dangu lampahipun dumugi ing
tanah Bagelen. Sarehne sampun wuwulanan madosi, kang mangka dereng kapanggih,
sedyanipun badeh lerem sakedhap kangge ngasokaken badan tuwin pikiran. Ing ngriku
sumerep tiyang saweg sami linggih udud-ududan, mentas dhangir pakebonanipun.
Gandhek kakalih lajeg nyelaki, sangadi nedha latu. Sadanguning lilinggihan sami
gineman, wicantenipun gandhek : “Dhi, ngriki niki namine dhusun pundi?”
Wangsulanipun tiyang dhusun : “O, nek
sampeyan dereng sumerep, nggih ngriki sing namine Karang Kebumen”.
Gandhek saya neseg : “La sing truka
sinten?”
“Sing truka tiyang saking tebihan,
jaler setrine omongane bandhek, kira kula bangsa wong Mentaram’.
Gandhek saya ngangseg pitakenanipun :
“Napa si adhi empun wawuh kalih tiyang sing mang critakaken niku?”.
“Wawuh mawon. Tiyang-tiyangane jaler
setrine sami sae-sae. Umur-umurane wayah gumapa”.
Plong, manahipun gandhek kakalih wau,
awit ing batos inggih punika ingkang
dipun padosi. Tumunten nedha tulung dhateng tiyang wau puruna ndugekaken
dhateng griyanipun. Tiyang dhangir inggih nglegani. Sareng dumugi ing latar
gandhek maspadosaken, mila inggih yektos yen punika gustipun. Kala samanten
Kyai Bumi saweg rinubung ing tangga tepalihipun. Saking boten srantosipun,
gandhek miyak tiyang ingkang saweg sami rubungan wau, boten manah punapa-punapa
ing sampeyaning gustinipun kaliyan tawan-tawan tangis. Tiyang ingkang sami rubungan
sami pating plongo asemu ajrih, temahan sami kesah saking satunggal boten mawi
pamit. Sareng sampun sawatawis aso, gandhek kakalih kadhawuhan linggih. Ing
ngriku lajeng munjuk sarehning dinuta miwiti ngantos mekasi. Pangeran Bumidirja
(kyai Bumi) meksa boten karsa kondur, awadipun sampun kraos dadalem ing dhusun.
Rehne lampahipun gandhek boten angsal damel, upami wangsul dhateng praja sande
dipun pidana, mila narimah sabaya pejah dherek tutruka wonten ing ngriku. Wiwit
saderengipun gandhek, titiyang ing Karang Kebumen tuwin sakiwa tengenipun
ngajeni dhateng kyai Bumi, malah dipun yasakaken dalem ageng. Kathah ingkang
sami nyaosi wuluwedaling padhusunan, nanging Kyai Bumi boten karsa nampi, terus
anggenipun rialat. Malah dhawuh ing tembe menawi seda mundhut kasarekaken
wonten ing dhusun Lundhong, semanten ugi gandhek kalih inggih nyuwun kempal
wonten ing ngriku Kala samanten Kyai Bumi sampun apuputra sakawan inggih punika
Kyai Gusti, Kyai Bagus, Nyai Ageng saha Kyai Bekel. Nanging sadaya sampun nilar
kawibawan gesang sacaraning tiyang dhusun. Dhawuhipun kyai Bumi putra-putra wau
boten kapareng kasebut asma ing sajatosipun : Raden Mas utawi Raden. Prayogi
kasebut kyai kemawon, prelunipun boten ngeget-egeti.
Kacariyos ingkang Sinuhun ing Mataram
sampun midhanget wartos bilih ingkang paman saha gandhek ingkang kautus sami
dudunung dhusun Karang Kebumen, nglugas raga among tani. Nunten utusan abdi sinelir
nama Udakara lan Surakarti ngaturaken pethukan dipangga asrati nem. Nanging
Pangeran Bumidirja meksa boten karsa. Udakara tuwin Surakarti boten sami purun
wangsul dhateng Mataram malih, namung liman sasratinipun ingkang wangsul.
Kyai Bumi lestantun dedalem ing dhusun
Kebumen ngantos dumugi ing seda, kasarekaken ing dhusun Lundhong. Sasedanipun
Kyai Bumi ingkang gumantos dados sesepuh ing dhusun ngriki putra ingkang asma Kyai
Bekel. Panggenanipun tiyang ngriku boten ewah kados kala sugengipun Kyai
Bumi. Sasedanipun Kyai Bekel ingkang
asma Kyai Ragil gumantos ingkang rama. Inggih Kyai Ragil punika ingkang mungkasi sesepuh ing Karang Kebumen. Jalaran
putranipun ing Kuthawinangun ngasta demang.
III.
LELAMPAHANIPUN
JAKA SANGKRIB.
Ing nginggil sampun kacariyosaken
bilih kyai Hanggayuda ngasta demang ing Kuthawinangun. Sepuhipun kagungan putra
7 patutan saking garwa asal anakipun demang ing Wawar. Wonten putra satunggal
anama jaka Sangkrib, wancinipun jaka kumala-kala nandhang sakit katrapen,
saengga wradin ing badan sakojur, boten wonten tiyang ingkang sudi nyelak,
kabekta saking gandanipun. Sampun ingkang tiyang sanes, sadherek tuwin rama ibunipun
kemawon sampun boten karsa ngopeni. Patilemanipun ing ngandhap pisang, tritisan,
kandhang, manawi nedha wonten ing buritan, sanget sisahipun sampun badanipun sakit,
wewah-wewah manahipun inggih sakit, amargi raosaning para sadherek tuwin tiyang
sepuhipun sampun boten sotah ningali, badhea kesaah utawi pejah sampun boten
getun : “ilang-ilanga endhok siji”.
Kala-kala Jaka Sangkrib medal
gagasanipun ingkang awon, nedya nganyut tuwuh, sanajan gesanga tiyang boten
saged kawor sanak kadang, rak namung mamajang wirang kemawon. Ubaling gagasan
ingkang makaten wau saged kaendhih dening weninging budi, nganyut tuwuh punika
satunggaling lampah ingakang nistha, mratandhani yen tiyaag cupet ing budi,
awatak angucira, pejahipun boten angsal margi padhang.
Sarehne boten saged nahan sakiting
manah, piyambakipun lajeng kesah saking panggenaning tiyang sepuhipun, mlebet
ing wana nusup ing gegrumbulan. Ing ngriku manggih beji ingkang toyanipun
saklangkung bening, papan sakiwa tengenipun sakeca, sedyanipun Jaka Sangkrib
badhe manggen ing ngriku. Yen dalu kungkum, siang kakaring, ingkang dados
tedhanipun namung wowohan tuwin ron-ronan ing wana ngriku.
Sareng sampun angsal 40 dalu, badanipun kraos enteng, boten
wonten raosing sakit sakedhik-sakedhika. Grayangipun alus, sakedhik kemawon
boten wonten belangipun. Jaka Sangkrib bingahipun boten kenging winiraos. Upami
sacelakipun ngriku wonten manungsa, temtu badhe dipunluberi ing kabingahanipun.
Sarehne boten wonten jalma manungsa wekasanipun namung ngedalaken luh ingkang
boten kenging binendung. Ing batos suka sukur dhateng ingkang murbeng gesang
dene sampun pinaring luar saking cintraka, satemah saget kawor kaliyan
sasaminipun manungsa.
“Mulih apa terus lunga”, makaten ing
klebet batosipun Jaka Sangkrib. Nanging sareng anggenipun nglimbang-nglimbang
sampun dangu, kekenthelaning manah badhe nerusaken anggenipun kesah. Sarenhe
rumiyin nalika wonten ing dhusunipun sampun nate mireng bilih ing dhusun Bojong Sari wonten satunggaling kyai nama Ahmad
Yusup kawentar sidik, kakencenganipun manah badhe puruita. Murih boten kapireng
dhateng tiyang sepuh saha sadherekipun, damel nama sepuh Surawijaya.
Surawijaya lampahipun boten pados
margi ingkang sakeca, malah minggah redi tumurun jurang. Ing wanci bedhuk
dumugi ing lepen Sruni, kendel ngaso ngiras nggirahi panganggenipun ingkang
nalika sadangunipun sakit boten nate kagirah. Purihipun sanajan sampun gombal,
sok uger resik, dados samangsa kempal tiyang kathah boten ngganda awon. Sareng
pangangge sampun garing nunten kaangge malih, lajeng nerusaken lampahipun. Dumugi
ing griyanipun kyai guru, saweg dumugi ing latar sampun mendhak-mendhak sarwi
uluk salam. Sarehne kyai guru saweg kaleres mulang, dipun acarani linggih
rumiyin. Bakda mulang dipun takeni nami, dhusun tuwin perlunipun. Wangsulanipun
beres kemawon yen dhatengipun mriku badhe puruita. Kyai guru mireng wangsulan
saha panembung ingkang jangkep tata kramanipun, tindak-tandukipun ngresepaken,
kepranan ing galih, pasuwitanipun dipun tampi, kanthi dipun papanaken miyambak.
Dangu-dangu kasok tresnanipun ngantos karengkuh kados dene putra. Sadaya
kasagedan kyai guru prasasat boten wanten ingkang mrojol. Sapunika kajengipun
kyai, Surawijaya kapurih mantuk dhateng Kuthowinangun sageda suwita ing sang
nata. Ing batos Surawijaya dereng kadugi yen suwita ing nata mung sangu
kasagedan samanten. Dhawuhing guru namung dipun ecani kemawon. Surawijaya
nunten pamitan dhateng gurunipun. Sadumugining margi nyimpang boten datheng
Kuthowinangun nanging dhateng dhusun Selang badhe manggihi kyai Jahiman.
Sadumuginipun ing ngriku kaleres kyai saweg wonten kebon, piyambakipun tumunten
nembung badhe puruita ing ngriku, nanging katolak, jalaran katitik saking ing
pasemon, kedhep liring netra, ngatawisi yen piyambakipun tiyang sampun isi.
Surawijaya nerusaken lampahipun dumugi dhusun Prajuritan. Ing ngriku
piyambakipun sumerep wit bendha ageng miwah inggil, sangandhapipun peteng tur
singup. Nyut, manahipun kados dipun gigah, kados-kados wonten ingkang aken
supados piyambakipun ngluwat ing ngriku. Krenteging manah wau dipun lampahi.
Nalagati inggih punika tiyang ingkang
gadhah pakawisan ngriku, sabrayat saweg sami nandhang sakit, siang dalu namung
lumah-lumah ing amben, lebet anggenipun sakit dangu dereng mantun. Saking
sangeting prihatos, yen dalu awis-awis tilem, nyunyuwun dhateng ingakang maha
kuwasa sageda mberat ingkang dados memalanipun. Nuju satunggaling dalu
piyambakipun layap-layap badhe tilem, wonten ngrikanipun kados-kadois dipun
panggihi satunggaling tiyang sepuh, suka sumerep, yen sakitipun sagedipun
mantun kedah kajampakaken dhateng tiyang ingkang saweg nguwat ing sangandhaping
bendha. Byar, piyambakipun saweg ngertos yen supena, sanget ing ngungunipun.
Piweling ingkang mentas kapireng dados taksih gawang-gawang. Enjingipun boten
saranta papan ingkang kaceta ing pasupenan wau dipun jujug, yektos wonten
tiyangipun saweg ngluwat, nunten kengkenan tangga-tepalih dhudhuk.
Sadumugining nginggil ceta yen tiyang
wau taksih gesang, lajeng kaupakara engga saged gineman, kaetang dangunipun
ngluwat wonten salapan dinten. Sasampunipun Surawijaya katingal kiyat, Nalagati
lajeng malehaken ingkang dados pasupenanipun.
“Kula boten bisa napa-napa, namung
Gusti Allah kang bakal marekaken teng sampeyan”.
“Enggih, sanajan kados pundi kula
inggih mbudeni teng sampeyan”.
Sarehne dipun pepek-pepekaken,
panedhanipun Nalagati kajeng dipun legani. Kaleksanan sakitipun tiyang sagriya
ngriku saged mantun. Saking sangeting bingahipun, Surawijaya dipun endheg kapurih
manggen ing ngriku badhe dipun yasakaken griya nanging panedhanipun dipun
tolak. Surawijaya nunten pamit badhe nerusaken lampah. Pancenipun Surawijaya
badhe dipun sangoni ing sapantesipun,nanging inggih boten purun, namung nedha
karag, manis jangan lan kajeng legi.
Saking dhusun Prajuritan lumampah
ngidul ngilen, namung ngenut dhawahing suku. Dangu-dangu dumugi laladan
Karangbolong, lajeng mlebet ing guwa Menganti, nedya nenepi. Wonten ngriku
katarimah semadinipun, kaparingan wasiyat wujud cemethi. Samedalipun saking
guwa lampahipun mangetan dumugi ing wana Moros. Kacariyos wana wau saklangkung
angker, janma mara mati sato mara keplayu. Ewasemanten Surawijaya meksa
lumebet. Ing satengahing wana wonten papanipun ingkang sanget asrinipun,
nanging hawanipun beda kaliyan papan sanesipun. Gagasanipun Surawijaya : genah
yen ing papan ngriku dados kedhatoning dhadhemit. Rehne dumugi ing ngriku
sampun sonten ancasipun badhe sipeng kemawon ngiras ngasokaken badan. Sareng
ing wanci dalu kathah ungel-ungelan tuwin rurupen ingkang adamel girising
manah. Bawanipun tiyang sampun sugih ngelmu, kasembuh santosa ing budi, kawontenan
ingkang makaten wau kaanggep dede barang-barang. Pungkasanipun wonten swara
geter, bumi kados ginejot, jleg arupi cemeng , untu pethak. Dedeg ageng inggil,
dhapur ngajrihi dhateng ing ngriku. Pitaken dhateng Surawijaya : punapa
sedyanipun dene ngantos dipun rencangi toh pejah. Surawijaya lajeng medharaken
lelampahanipun miwiti dumugi mekasi. Sang anjar katon waleh yen piyambakipun
punika nujumipun Kangjeng Ratu Kidul nama Kumbang Ali-Ali. Piyambakipun lajeng
meca dhateng Surawijaya yen ing tembe badhe dados prajurit linangkung kacelak
dhateng ratu. Samangsa manggih pakewed ing saenggen-enggen kinen ngundang
piyambakipun badhe dhateng arupi kethek pethak ageng, ancik-ancik ing pucukinbg
tumbak. Nunten aji pametik dipunmulangaken. Sasampunipun kacakup pamejangipun,
Kumbang Ali-Ali pamit wangsul ing kayanganipun. Surawijaya kantun anggana,
sanget suka bingahing manah.
Enjingipun medal saking wana Moros
nurut gisik mangetan dereng nedya wangsul dhateng Kuthowinangun. Ciptaning
manah sampun ngantos yen wonten ing pasamuaning ngajurit anguciwani. Mila
sanget manting jiwa mesu sarira, esthining manah sageda kasembadan sedyanipun,
dados tepa palupi lan murwani karaharjan ing sawuri wuri. Raos makaten punika
terus kagagas-gagas panjang. Boten dipun kinten babarpisan yen lampahipun sampun
dumugi ing redi Brecong. Wonten ing ngriku kendel, yen enjing mlampah ngetan,
yen sonten ngilen angen lampahing Surya, sadangunipun nglampahi makaten punika
ingkang katedha namung karag. Sareng sampun angsal 15 dinten, gentos tapa
mendhem ing pasir pinggir seganten, ingkang katingal namung jangga manginggil.
Saweg angsal 20 dinten kadenangan tiyang nama Nayadipa ing dhusun Gunaman.
Nayadipa enggal wangsul ngundang anakipun kalih, sarwi mbekta lincak, perlu
kangge nulungi tiyang ingkang mendhem, sarta badhe kaupakara bilih taksih
gesang. Enggalipun sampun kadhudhuk kabekta ing griyanipun, dipun upakara
ngantos saged kiyat malih badanipun. Nayadipa nedha pangapunten, rehne
lumancang adamel wurunging karsa. Anggenipun ngentas punika ketang saking
welasipun.
Saking panedhanipun ki Nayadipa, Surawijaya
kapurih kendel sawatawis dinten murih puliha kakiyatanipun. Wonten ngriku
piyambakipun dipun walehi yen Nayadipa asal saking Wawar, sadherek misanipun
demang Warganaya. Ing batos Surawijaya bingah, nanging sinamun sampun ngantos
murungaken sedyanipun. Sareng sampun angsal sawulan, piyambakipun pamit badhe
nerusaken lampahipun. Saking Gunaman mengaler dumugi Kebumen lajeng menggok mangetan.
Dumugi Kalisalam kesengsem ningali endahing redi Bulupitu. Enget ujaring
sepuh-sepuh yen ing ngriku punika kadhatoning dyan ayu dewi Nawangwulan, inggih
punika rayinipun dewi Nawangingrat ingkang ngratoni para lelembut ing saganten
kidul. Wondene asalipun putri ing redi Kombang. Bakda tapa badhe sami mantuk
dhateng nagarinipun, nanging boten saged, jalaran sampun santun sipat wujud
jim. Satemah sami mupus ing papasthen.
Surawijaya terus minggah ing redi
Bulupitu, ngetog kikiyataning batos badhe kapanggih kaliyan dyah Nawangwulan.
Wondene rubedaning sarira boten badhe karosaken babarpisan. Sareng dumugi
satengahing redi milang-miling pados papan ingkang prayogi. Ing ngriku manggih
beji ingkang wening toyanipun, karsanipun sacelakipun ngriku badhe kangge nungku
semedi. Sareng sampun angsal sawatawis dinten, katarimah penuwunipun. Sumuking
redi benter, adamel geger ingkang mbaureksa redi. Sang dewi Nawangwulan boten
kasamaran yen ingkang damel gara-gara punika satunggaling titah ingkang saweg
kapati brata ing sapinggiring beji. Nunten pinarepekan. Surawijaya sareng
mambet ganda arum angambar, panglocitaning manah : “Baya iki kusumaning arga.”
Sanalika tapakur, pasang panulaking panca baya. Ing ngriku kusumaning ayu dyah
Nawangwulan ngatingal nyelaki. Sasampuning bage-binage, enggaling cariyos
lajeng dados garwa. Tumunten sang dyah ngengakaken korining kajiman, ical
sipating redi Bulupitu, byar wujud kadhaton ingkang sakalangkung adi.
IV. ING KADEMANGAN KUTHAWINANGUN DIPUN JARAH
DEMANG KYAI
PRAWIRAWIGATI.
PRAWIRAWIGATI.
Wonten gempalaning cariyos, ing dhusun
Pakacangan demangipun nama Prawirawigati, kineringan ing manca dhusun. Dedeg
ageng inggil, gagah prakosa sugih kuwanen, sugih bandha. Ingkang dados
andel-andelanipun kyai demang pethut sekawan pun Surapremati, Surapakewuh,
Surabinarong, lan Surantaka. Sabarang kakajenganipun inguja. Dasar tiyang sakawan
wau wasis mbegal tuwin ngecu.
Kyai Prawirawigati mireng kabar bilih
ngabei ing Bocor gadhah pusaka wujud dhuwung, dhapur sinom nama kyai Pandu,
sepuh tur wetah. Surantaka kapurih mangkat dhateng Bocor perlu mandungi. Enggaling
criyos dhuwung sampun kenging kabekta. Wangsulipun Surantaka mampir ing
griyanipun tiyang nama Suradiwirya ing dhusun Kuwarisan. Wataking tiyang remen
umuk, wonten ing ngriku Surantaka pamer anggenipun mentas mandung boten
kadenangan, sarta nedahaken wujudipun dhuwungipun. Suradiwirya sareng sumerep
lajeng melik, tumunten migunakaken trekahipun. Surantaka dipun segah wedang
kopi kacampuran bubuk kecubung. Sareng sampun mendem lajeng dipun tandangi. Surantaka
kapulasara satengah pejah, lajeng kabucal ing pategilan. Ing wanci tengah dalu
saweg enget graya-grayah badan dipun grayangi sami abuh, kangge ebah sakit. Udheng,
rasukan lan sinjangipun sampun boten wonten, ingkang tememplek ing badan kantun
sruwal kemawon. Ing ngriku saweg ngretos bilih mentas kenging ing guna desthi,
paekaning mengsahipun. Kinten-kinten badan sampun radi sekeca raosipun, lajeng
mlampah mantuk manggihi kyai demang wadul punapa ingkang mentas kalampahan.
Demang Prawirawigati sareng mireng wadulan makaten, sanalika medal kanepsonipun
nginten bilih ingkang maeka wau kengkenanipun kyai Hanggayuda ing
Kuthawinangun. Sanalika lajeng mepak bala. Sareng sampun tata sadadameling
perang, prajurit lajeng kabudhalaken, dipun tindhihi piyambak. Kyai demang
numpak kapal ules napas, dhasar ageng inggil kasembuhing busana,
dhangah-dhangah amantesi. Urut margi sami ambabahari pundi dhusun ingkang
kaambah sami kagegeran, tambuh-tambuh polahipun. Raja kaya sami telas karampas.
Griya kathah ingkang suwung katilar ngungsi, nunten sami kabesmi kadamel
karangabang.
Kacariyos kyai demang ing
Kuthowinangun dereng saged mepak wadyabalanipun, sampun kadhatengan mengsah,
satemah namung kabingungan boten ngretos punapa ingkang kedah dipun lampahi.
Pepuntoning tekad nedya sumingkir kemawon, awit sanajan mapagna ing mengsah
mesthi boten kuwagang, menggaha toya banjir sampun boten kenging katambak.
Kyai demang saestu nilar Kuthawinangun
ngungsi dhateng ing jurang Ngabean dhusun Bebuka.
Demang kyai Prawirawigati mlebetipun ing dhusun
Kuthawinangun boten wonten ingkang ngalang-alangi. Sampun tentu kemawon sadaya
isining kademangan kaobrak-abrik, para prajuritipun sami ngglandhangi maesa
kangge ropyan-ropyan.
V.
JAKA SANGKRIB MRINANI TIYANG SEPUH.
Gentos ingkang dipun cariyosaken, pun
Surawijaya, sadangunipun wonten ing Bulupitu tansah rerembagan bab glagating
praja ing tembe wingking. Piyambakipun ngudi sanget sageda ing benjing
kadrajatan terah-tumerah dhateng anak putunipun. Ingkang rayi sagah njangkung,
saha mratikelaken samangsa wonten damel.
Nyarengi gegering Kuthowinangun nyai
Bulupitu matur ingkang raka, saha ngaturaken katiwasanipun ingkang rama ngantos
kengser dhateng jurang Ngabean. Mila Surawijaya dipunprayogakaken wangsul
dhateng Kuthawinangun pupulih dhateng ingkang rama. Nanging dipun jujug kedah
pasingidanipun ingkang rama. Surawijaya nglampahi punapa ingkang dados
pakenipun ingkang estri. Piyambakipun lajeng dipun sukani pusaka nama Naraca
Bala, lan nalika badhe pangkat nilar weling dhateng ingkang estri, beji ingkang
kangge nungku semedi kanamakna Soma Gedhe. Surawijaya nunten dipun
anggen-anggeni dhateng ingkang estri, pinatut lan dedeg piadegipun.
Sasampunipun cekap lajeng mangkat.
Sadumuginipun ing kori asta kakipataken, kadhaton ical, jleg wujud redi malih.
Enggalipun sampun kapanggih kaliyan
ingkang rama kyai Hanggayuda. Sasampunipun bage-binage Surawijaya nedha supados
dipun aben demang Pakacangan ingkang ambeg purun. Kyai Hanggayuda sanget
bingahing manahipun, saha sanget suka sukur dene angsal pitulungan. Surawijaya
dipun endheg sawatawis dinten badhe binoja rumiyin, nanging boten purun, wangsulanipun
: Prakawis pamboja gampil pinanggih wingking, sauger mengsah sampun
kapracondhangi. Wangsulanipun Surawijaya ingkang makaten wau dipun condhongi ing
kathah.
Sasampuning tata-tata lajeng pangkat
kaliyan wadyabala sawatawis, nanging sedaya wau namUng kapurih ningali saking
katebihan kemawon, piyambakipun badhe prang tandhing sami ijen. Sadhatengipun
ing Kuthawinangun kyai Prawirawigati dipun tantang ngaben wuleding kulit
atosing balung. Ing ngriku lajeng prang, gentos katindhih. Dangu-dangu kyai
katingal karepotan, terus dipun seseg supados boten angsal papan. Kyai demang
kwalahan, lajeng kenging cinandhak, tumunten sinendhal, kyai demang dhawah
krungkep lajeng kinakahan boten saged polah. Sarehne rumaos boten saged
nandhingi malih lajeng tobat pasrah pejah gesang. Perang sampun cekap.. Wadya
bala sami kaundhangaken nglempak, sadaya kempal ing kademangan. Kyai Hanggayuda
kaaturan kondur dhateng Kuthawinangun. Ing dalunipun sami seneng-seneng
tayuban, inum-inuman, wanci byar saweg bibaran. Demang Pakacangan ngaturi
pisungsung kapal cemeng mlathi suwung dhateng Surawijaya.
Sareng panggalihipun kyia Hanggayuda
sampun tentrem, angkahipun badhe ngluwari ujar, ngedegaken demang dhateng
Surawijaya, nanging Surawijaya sanget ing pamoponipun. Lan ing ngriku
Surawijaya saweg kemawon manggih margi kangge waleh, bilih piyambakipun
putranipun wuragil kyai Hanggayuda ingkang nama Jaka Sangkrib. Rama ibunipun
sanget ing bingahipun, lajeng sami tangis-tangisan. Sareng sampun aring sawatawis, ingkang rama ngetang wiwit ing kesahipun
dumugi titi mangsa punika dangunipun 13 taun.
VI.
KRAMAN ING REDI SLAMET NGEBROKI BANYUMAS.
Wonten malih gempalaning dodongengan,
ing redi Slamet laladan Banyumas, wonten jajaka kalih trahing wita redya asal
saking Madiyun, nama raden Supena lan Raden Suratma, ngasta emban satunggal
nama Kertabau. Sang wira kakalih anggenipun mesu sarira brata sampun watawis 3
taun, putus ing aji jaya kawijayan, kanuragan tuwun kasantikan. Dhasar bagus
ing rupi, alus ing wicara, berbudi remen tutulung. Sadaya tiyang sacelakipun
praptapan sami ajrih asih tuwin kumawula sanget.
Satunggaling dalu tiyang nama Patrabangsa
dhusun Siparuk, gadhah cacat wuta, supena supados ajajampi dateng sang atapa.
Samangsa saged kapanggih mesthi sakitipun ical sanalika. Saking adrenging manah
enggal sageda mantun. Lajeng nempuh byar ngupadosi kaeteraken anakipun jaler.
Boten ajrih babayaning margi, sumengka ing pucuking redi Slamet. Saestu sareng
kapanggih sang pandhita anem, mripat kausadanan sakala mantun blas boten wonten
tilasing sakit.
Wangsulipun Patrabangsa dados gumunan,
tiyang ing suwau picak sapunika saged sumerep. Temtu kemawon timbal-tumimbaling
cariyos sakedhap sumebar ing pundi-pundi. Wiwit wekdal samanten andulur cacahing
tiyang ingkang dhateng prapatapan sami nyuwun sawab saha jajampi. Kathah ingkang
kapranan manahipun lajeng boten purun mbantuk dhateng dhusunipun, nrimah
manggen ing ngriku, mila sakedhap kemawon dados reja. Sang pandhita anem dipun
yasaken dalem dalah papan pamujanipun. Saking agenging kapitadosipun dhateng
pandhita wau, anggenipun sumungkem kados dene dhateng ratu sesembahanipun.
Ing antawisipun tiyang samanten wau,
wonten satunggaling pinisepuh ahli petangan nama Nurmungalam ing dhusun Pasir.
Punika ngojok-ojoki dhateng kanca-kancanipun puruna njumenengaken ratu dhateng
pandhita wau, rehne tiyang-tiyang sampun ageng kapitadosipun, pangojok-ojok wau
katampi kaliyan bingahipun manah.
Dinten jumenengan ratu wau lajeng
dipun estreni ing tiyang sakiwa tengen ngriku saha sadaya sami sagah dados
prajuritipun. Sang pandhita lajeng binusanan agem-ageman ratu jangkep
saupacaranipun. Nanging saking pamrayoginipun ki Nurmungalam, dereng kenging
mawi sesebutan ratu, sapunikanipun kedah namung sesebutan senapati, benjing yen
sampun saged mbedah Surakarta (Kartasura? : penyalin)) saweg sesebutan ratu.
Sasampunipun pethuk ing pikir golong
rembag, nedya ngradin jagad, kawiwitan saking Banyumas mlampah mangetan.
Pinuju dinten Jumuah tanggal 1 Sura
taun Alip, wiwit tata-tata mepak wadya bala. Ngabei demang lan patinggi ingkang
saking bawah Brebes sarta Tegal ugi kathah ingkang ngrojongi. Ingkang dados
sesepuhipun kyai Nurmungalam. Lampahing prajurit kabagi dados kalih golongan.
Ingkang sagolongan ageng medal kilen katindhihan demang Sonyalangu lan
Darmaraja. Urut margi ngingirup lan njajah rayah, mila balanipun saya
wewah-wewah. Ingkang sagolongan malih medal ler katindhihan sang senapati
piyambak, ingkang sampun gantos asma Damarwulan, ingkang nem Menakkoncar.
Senapati kakalih sami nitih kapal sinongsongan, kaampingan kyai Nurmungalam
saha Kertabau. Barisanipun katojokaken Purwokerta, boten mawi kagebag perang
sampun nungkul aris. Dene ingkang boten purun nungkul ngungsi dhateng Makam.
Sarehne boten wonten ingkang ngalang-alangi, lampahing baris sakedhap kemawon
sampun dumugi laladan Banyumas.
Kocapa bupati ing Banyumas, Tumenggung
Yudanagara, sareng midhanget wonten kraman ndhatengi ragi kaweken ing galih,
jalaran tinempuh saking ler lan kilen. Tumunten nimbali patih dhawuh ngrakit
wadyabala nanging kedah kadamel kalih golongan. Ingkang kiyat kaangsahaken
ngilen katindih kyai patih piyambak, sanesipun ngaler katindhihan kliwon.
Kraman ingkang saking kilen sumerep
kapapagaken prajurit saking Banyumas terus ngebyuk purun tanpa mawi gelar utawi
tengara. Prajurit Banyumas sanget ing kagetipun, anggenipun nanggulangi akanthi
nggragap. Bala kraman pandhesekipun rosa sanget, tandangipun resah, kewewahan
ingkang wonten wingking surakipun kados ampuhan. Satemah prajurit Banyumas sami
kagilan, rumaos asor ing tandhing karoban mengsah, nunten mundur bibar sar-saran boten ngrewes
dhateng titindhihipun.
Kraman ingkang saking ler perangipun
ragi rekaos jalaran kala samanten lepen Serayu kaleres banjir, dados namung
katindakaken perang sanjata, sakalih-kalihipun sami ngetog kakiyatan, namung
boten wonten ingkang nedya ngunduri. Ing sanes dinten sareng lepen sampun boten
banjir prajurit kraman ngangseg nyabrang lepen, jinampangan ing prajurit asikep
senjata. Prajurit Banyumas binrondong saking katebihan lajeng mundur, ingkang
makaten wau nggampilaken panyabrangipun barisan kraman. Sareng ngretos yen
mengsah angunduri prjjurit kraman lajeng ngelud adamel kuthetheran mengsah.
Ingkang bupati sareng tampi lapuring
patih bilih prajuritipun kaseser, lajeng dhawuh nilar kitha lampahipun
mangidul. Dumugi ing Buntu kendel damel pasanggrahan. Ing ngriku wadyabala
Banyumas kacacahaken kapanggih kantun 1.800, mila tangeh yen sageda nanggulangi
krodhaning mengsahipun. Golonging rembag patih kadhawuhan atur uninga ing
ngarsa dalem sang prabu, saha nyenyuwun babantu. Patih nunten bidhal
kadherekaken prajurit 40 sami akakapalan.
Kocap prajurit kraman sareng sumerep
bilih barisan Banyumas nilar kitha, lajeng dipun broki. Senapati kakalih sampun
ngenggeni dalem kabupaten, rinten dalu namung ngegungaken suka-suka pari suka.
VII. JAKA SANGKRIB ANGSAL MARGI
NGATINGALAKEN BADANIPUN DHATENG RATU.
Mangkana Surawijya anggenipun
ngantu-antu dhumawahing wahyu ingkang lumantar saking sang prabu sampun lami
dereng wonten antawisipun.
Ingkang garwa nyai Bulupitu boten kasamaran
dhateng karsanipun ingkng raka, nunten sowan ngaturi rembag sagetipun enggal
angsal damel, kedah dipun sranani lumebeting arta paos ingkang dhateng Surakarta
wontena 10 utawi 15 dhusun kemawon. Ing wiwitan Surawijaya boten nocogi dhateng
rembag makaten wau. Nanging sareng dipun sulang-sulangaken bilih pandamel
makaten wau namung kangge srana enggaling kadumugen dados boten ateges mbalela.
Surawijaya lajeng purun miturut. Wiwit samanten ;lajeng mbobolehi saha mbubujuk
dhateng dusun macapatipun, boten prelu caos bulu bekti wujud punapa kemawon
dhateng Surakarta, awit boten wonten pigunanipun. Langkung sae dhateng
piyambakipun kemawon, dene mangke yen wonten seregan saking Surakarta, bot
repotipun badhe katanggel. Ingkang sarehne demang-demang sakiwa-tengenipun wau
panci ering dhateng Surawijaya mila panedhanipun dipun turuti.
Danguning-dangu wonten ingkang lapur
dhateng Surakarta. Sareng ngarsa dalem midhanget nalar makaten wau lajeng
dhawuh papatih dalem tumuntena mbidhalaken duta, nyepeng Surawijaya murih
sampun ngantos ndadra.
Kyai patih enggal mbidhalaken utusan
sakawan, kadhawuhan nyepeng Surawijaya. Dhatengipun utusan njujug dhusun
Ungaran, masanggrahan ing griyanipun demang. Kathah para demang saking macapat
dhusun sami manggihi, sadaya ngalem dhateng kadigdayanipun Surawijaya. Duta mireng
tembung makaten wau ing batos ajrih, nanging sinamur ing gugujengan.
Para kadang warganipun Surawijaya
sareng mireng wonten dutaning nata, lajeng sami kempal ing kademangan
Kuthawinangun prelu damel putusan, punapa nedha lawan, punapa nurut, punapa
oncat. Surawijaya nedha mupakatan dhateng ingkang rama, nanging dipun
borongaken, jalaran piyambakipun sampun sepuh rumaos boten keconggah ngembat
prakawis ingkang gawat makaten. Gagasanipun Surawijaya : “Sanajan abot kawat
balunga wesi pisan, aku mung awak siji, mangsa bisa mbangkat mungsuh karo wong
sanagara. Iya bener aku nduweni kasekten, nanging apa iya kasekten mau ana sing
ngungkuli. Karo dene maneh wong wani marang ratu iku gedhe dosane, kalupatane
wis ora bisa ingapura, bisane lebur mung tinebus kalawan umur. Ujaring piwulang
kuna-kuna, ratu iku wajib sinembah kayadene marang wong tuwa, jer iku wakiling
Kang Maha Kuwasa kang cedhak dhewe kadhawuhan mranata marang kabehing titah.
Endi kang luput ingukum, kang bener becik ginanjar, kang pinter nununtun marang
kang bodho, sugih miskin kabeh ingayoman. Anadene kabeh mau katujokake marang
kaslametan. La, saupama aku lumawana marang ratu, harak jeneng wong kang mamak
pikirane kawuwuhan nistha budine. Ah yen mengkono luwih becik aku ndhisikane
sowan, mbokmenawa bisa dadi lantarane aku kapriksa ing sang prabu.”
Surawijaya lajeng bidhal mangidul
sedyanipun badhe manggihi utusan. Sadhatengipun ing Ungaran utusan sami cingak
saha sami jagi-jagi mbokbilih Surawijaya ngaturaken pejah gesang. Sareng utusan
mireng makaten wau sanget ing bingahipun, lan Surawijaya sedya kairid tumunten
dhateng Surakarta.
Mangsuli cariyos, patih ing Banyumas
sadumuginipun ing Surakarta njujug ing papatih dalem ngaturaken lalampahanipun,
saha nyuwun babantu ing jurit. Dereng cekap anggenipun sami bawa raos kasaru
lebetipun duta ingkang kautus nyepeng Surawijaya. Duta kadangu kathah-kathah
bab lalampahanipun. Sareng sampun telas paturanipun duta, kyai patih lajeng
lumebet ing kadhaton munjuk ing ngarsa dalem sang nata, angunjukaken
kawontenanig kraman ing Banyumas, saha wontenipun Surawijaya sampun kairid
dhateng Surakarta. Dhawuh dalem sang prabu, Surawijaya supados kaukum kisas.
Nanging kyai patih, sanget-sanget anggenipun nyuwun supados kaapuntena
dosanipun, jalaran nitik ing wuwujudaning tiyang kados kenging kapendhet
damelipun. Ingkang sinuwun ngleksanani panyuwunipun patih saha dhawuh supados
Surawijaya kairid mlebet ing kedhaton badhe kadangu piyambak. Sasampunipun
kaadhepaken lajeng kadangu bab warni-warni, malah karsa ndangu ngelmi punapa,
unjuk wangsulanipun saged teteh, tatag, trampil, boten mantra-mantra yen asli
dhusun.
Sampeyan dalem kakenan ing panggalih,
Surawijaya lajeng kadhawuhan nyepeng kraman ing Banyumas, dhawuh dalem malih
boten kapareng, mbekta prajurit ing Surakarta, namung kaiden mbekta rencangipun
piyambak ing Kuthawinangun. Manawi piyambakipun saged mrantasi damel dosanipun
badeh kaampunten.
Enjingipun Surawijaya saha patih ing
Banyumas bidhal terus dhateng Kuthawinangun. Sadumuginipun ing ngriku
Surawijaya namung nganthi tiyang pitu ingkang kaanggep putus dhateng ulah
gelaring perang. Sinengku lampahipun, sakedhap sampun dumugi ing Buntu, nunten kapasrahaken
ing patih dhateng ingkang bupati. Anggenipun nampi temtu kemawon kaliyan gelaning
panggalih, jalaran mengsah kados makaten, piyambakipun namung wolu kang mangka
prajurit Banyumas sampun kathah kalongipun.
Enjing tengara perang kaungelaken
kempaling madya namung 2000, tumunten kaangsahaken, Surawijaya ndherek ingkang
bupati anggenipun nindhihi bala.
Teliking kraman sumerep untabing
prajurit Banyumas enggal atur uninga dhateng senapatinipun. Sakala nitir
tengara perang, sakedhap prajurit sampun nglempak ing alun-alun. Boten antawis dangu
kaangsahaken, lampahipun ngebaki tegal pasabinan. Sareng sampun ajeng-ajengan,
kalih-kalipun sami ngebyuk purun sinarengan ing surak mawurahan. Dangu
perangipun boten wonten ingkang katingal asor, gedheg sami sudiranipun. Sakedhap
prajurit kraman kenging kaseseg, sakedhap malih prajurit Banyumas kateter.
Dangu-dangu tandangipun prajurit Banyumas kendho, kraman ngretos wekdal ingkang
sae, terus kemawon pasang gelar supit urang, rekanipun badhe katumpes. Kocap
Surawijaya sareng sumerep babaya ingkang ndhatengi, trengginas nggebras
kapalipun sarwi ngliga dadamel. Pangamukipun prasasat banteng ketaton, ngiwa
nengen nyabet mawi pedhangipun, sinten ingkang kacandhak boten ngaping kalih.
Prajurit kraman sareng sumerep tandangipun Surawijaya sakancanipun, sami giris,
satemah pejah gelaripun mlajeng bibar sar-saran. Perangipun kesaput ing dalu
kalih-kalihipun sami ngunduri.
Ing dalunipun Surawijaya matur ingkang
bupati, yen benjing-enjing badhe ngedali perang tandhing. Para prajurit kapurih
surak saking katebihan, boten prelu tumut lumawan ing jurit. Ingkang bupati
nayogyani.
Surawijaya lajeng susumbar nguwuh-uwuh
nedha tandhing. Barisaning kraman mireng makaten wau boten saranta lajeng
ngebyuk purun. Surawijaya sakanipun kinepung wakul binaya mangap. Sumerep
ingkang makaten manahipun boten ngedhap sakedhik-kedhika, tandhangipun saya
gambira, lawung pinuter kados kitiran, ingkang wonten ngajeng tinumbak, wingking
sinodor, ngiringan pinenthung, sadaya pejah kapisanan. Nanging bawanipun
prajurit kathah, sanajan tandangipun kados sulung slebu geni, dhatenging
prajurit ingkang sumusul byuk-byukan tanpa kendhat. Pejah sadasa dhateng kalih
dasa, pejah kalih dasa dhateng seket, pinten wawratipun bau satunggal danguning
dangu inggih jimpe. Meh kemawon Surawijaya sarencangipun kenging kapikut. Ing
ngriku enget dhateng wewelingipun Kombang ali-Ali duk nalikanipun nenepi ing
wana Moros, nunten jleg medhak saking kapal nancebaken waosipun, lajeng matak
aji pametik sakala prahara ageng ndhatengi kasarengan swara ingkang nggegirisi.
Surawijaya sarencangipun boten katingal. Tumunten wonten wanara ageng mere ing
sanginggilipun waos, swaranipun ngebaki ing paprangan. Prajuriting mengsah mireng
swara makaten sanget anggenipun miris, mlajeng asalang tunjang. Bala Banyumas
sumerep mengsah sami kagegeran lajeng tinrambul ing perang kathah angsalipun
babandan. Kacariyos senapatinipun sang Damarwulan saha Menakkoncar kesisan bala,
nunten pinarepekan dhateng Surawijaya katigas jangganipun boten kaping kalih
damel. Sumerep senapatinipun kasambut ing jurit, bala kraman sangsaya ing
ajrihipun, sakedhap ing paprangan sampun boten wonten prajuritipun mengsah,
resik kados sinapon. Ingkang bupati lajeng dhawuh ngungelaken tengara
pratandhaning barisan kenging mundur, wangsul dhateng kitha Banyumas. Sareng
sampun lerem sawatwis dinten Surawijaya pamit nyuwun pamit ingkang bupati badhe
dhateng Surakarta ngunjukaken sirahing kraman. Sadumuginipun ing nagari sanget
ndadosaken renaning penggalih dalem. Sarehne saged ngrampungi damel Surawijaya
lajeng kawisuda pangkat mantri gladhag kaparingan nama kyai Hanggawangsa.
VIII.
WONTENIPUN KABUPATEN ING KEBUMEN.
Sadangunipun kyai Hanggawangsa dados
mantri gladhag, lajeng kapundhut mantu ing papatih dalem.
Saking setya tuhu saha sucining manah,
kyai Hanggawangsa kaanggep ing pasuwitanipun. Asring kemawon yen praja wonten
prakawis ingkang ruwet bab lampahing paprentahan tuwin kaprajuritan,
piyambakipun kapudhutan rembag ngantos saged maremaken ing panggalih. Ngarsa dalem
sang prabu boten kekilapan dhateng kawontenanipun kyai Hanggawangsa, tetela yen
tiyang mumpuni saliring kawruh, pramila lajeng sinengkakaken ing ngaluhur
kawisuda dados bupati nayaka kapatedhan nama Raden Tumenggung Arungbinang .
Ing sepuhipun boten karsa dadalem ing
Surakarta, kondur dhateng Kuthawinangun ngantos ing sedanipun. Dene
kalenggahanipun sumilih ing putra asma nunggak semi ingkang rama Raden Tumenggung
Arungbinang II.
Sareng kumpeni Walandi mranata siti
kaperang dados kabupaten, putra kapenakanipun R.T. Arungbinang II yasa kitha
wonten ing Mrinen sawetan Kuthawinangun asma Arungbinang III. Putra mantunipun R.T Arungbinang II
inggih punika kyai Kalapaking yasa kitha wonten Kebumen. Sarehne rebatan
kaliyan sadherek kyai Kalapaking nrimah ngawon, kabupaten kapasrahaken kyai Tumenggnung
Arungbinang III piyambakipun nrimah dados patihipun.
Kabupaten Mrinen lajeng kabibrah
gantos wonten ing Kebumen engga ngantosa sapriki.
(cuthel).
Catetan panulis :
Dumugi
ngriki, cariyos Arung Binang ingkang ngginakaken basa gancaran benten kaliyan
ingkang kaserat mawi sekar macapat. Wonten ing salebetipun seratan/naskah Babad
Arung Binang ingkang mangangge sekar Macapat punika langkung jangkep isining
cariyos, utaminipun ingkang nyariyosaken paprangan antawisipun R.T Arung Binang ingkang
mbelani
Karaton Surakarta kanthi binanton kumpeni Walandi lumawan pangeran Mangkubumi utawi Sunan Kabanaran wonten ing Bagelan. Saking seratan/naskah ingkang kandelipun langkung saking 500 kaca ukuran Folio, meh 2/3 nipun isinipun nyariyosaken paprangan. Dene benteng ingkang bakuh santosa lan miturut wirayat punika boten saged kabedhah inggih punika wonten ing desa Ungaran. Wonten ugi wirayat ingkang nyariyosaken bilih perang ageng antawisipun Karaton Surakarta ingkang dipun Senapateni R.T Arung Binang lumawan Pangeran Mangkubumi/Sunan Kabanaran dumugi wancinipun Perjanjen Giyanti manggen wonten ing Bagelen. Sadaya wau inggih kacakup wonten ing Babad Arung Binang ingkang mawi sekar utawi tembang.
Karaton Surakarta kanthi binanton kumpeni Walandi lumawan pangeran Mangkubumi utawi Sunan Kabanaran wonten ing Bagelan. Saking seratan/naskah ingkang kandelipun langkung saking 500 kaca ukuran Folio, meh 2/3 nipun isinipun nyariyosaken paprangan. Dene benteng ingkang bakuh santosa lan miturut wirayat punika boten saged kabedhah inggih punika wonten ing desa Ungaran. Wonten ugi wirayat ingkang nyariyosaken bilih perang ageng antawisipun Karaton Surakarta ingkang dipun Senapateni R.T Arung Binang lumawan Pangeran Mangkubumi/Sunan Kabanaran dumugi wancinipun Perjanjen Giyanti manggen wonten ing Bagelen. Sadaya wau inggih kacakup wonten ing Babad Arung Binang ingkang mawi sekar utawi tembang.
Emanipun
bilih Naskah utawi seratan Babad Arung Binang ingkang wonten ing panulis boten
jangkep utawi rumpang (wiwit kaca 1-14 ical, lan wiwit kaca 530’an ugi sampun
suwek/ical), sahingga pungkasaning cariyos boten saged kasumurupan, wonten
ngriki cariyos namung dumugi nalika R.T. Arung Binang kabucal wonten ing alas
Lodhaya awit saking trekahing salah satunggaling abdi dalem wonten ing praja
Surakarta. Salajengipun boten kasumerepan awit naskah sampun ical utawi suwek.
0 komentar:
Posting Komentar