Carita dumadine Desa Clapar, wewengkon Kecamatan Karanggayam, Kab. Kebumen miturut wong-wong tuwa ana kana kaya mangkene :
Diwiwiti
nalika taun 1647 ana ing Krajan Mataram (Nalika samana kang mrentah ana
ing Kartasura yaiku Kangjeng Susuhunan Amangkurat I) ana perang rebut
nagara, salah siji Pangeran kang melu ambalela yaiku Pangeran Alit
rayine Kangjeng Susuhunan Amangkurat I, sadurunge ana ontran-ontran
Trunajayan. Nalika samana pangamuke Pangeran Alit nggegirisi andadekake
akeh padhusunan kang rusak bosah baseh, kalebu 12 dhusun kang salah
sijine disesepuhi dening Kyai Lurah Wanaita. Akeh para patinggi desa
kang nalika samana kamiweden amarga saka pangamuke Pangeran Alit mau
banjur lunga ngoncati babaya golek slamet dhewe-dhewe.
Nalika
kuwi Kyai Lurah Wanaita uga oncat lan mlayu golek slamet, nganti tekan
sawijining alas kang banjur dibabat didadekake padhusunan. Suwe-suwe
papan mau dadi rame, akeh wong-wong saka desa liya kang manggon ana
kana. Awit para warga padhusunan mau racake/akeh-akehe nyambut gawe olah
tetanen lan nyebar winih sawernaning tetanduran, mula desa anyar mau
banjur katelah nama desa PAWINIHAN.
Desa
Pawinihan kalakon dadi desa kang reja, kabeh tetuwuhan bisa thukul ana
kana. Nuju sawijining dina Desa Pawinihan ketaman sawijining penyakit
kang mbebayani kang disebabake dening para lalembut utawa siluman.
Wong-wong nalika samana ngarani prastawa mau PAGEBLUG. Esuk nandang
lara, banjur sore utawa wengi wis tumeka ing pati. Sore utawa wengi
ketaman lara, isuk banjur mati. Nganti warga ana kana meh entek ketaman
penyakit mau utawa dipangan dening para danyang utawa lalembut kang
ngreridhu desa Pawinihan.
Nusantara
nalika samana pancen lagi akeh prakara, awit saka panjajahan Walanda.
Ana sawijining paraga kang nduweni kekendelan ambalela marang Walanda
yakuwi Untung Surapati kang mengkone ana sesmbungane karo dumadine Desa
Clapar. Miturut carita wiwitane Untung Surapati ambalela menyang Walanda
kaya mangkene :
Nalika
jaman samana ana ing Batawiyah utawi Betawi ana bocah umur 7 taun kang
ora dimangerteni sapa jeneng asline, bocah mau minangka budak belian
kang asale saka Bali lan ditemukake dening Kapiten Van Beber (prawira
VOC) nalika ngayahi tugas ana Makassar, Sulawesi Selatan. Kapiten mau
banjur ngedol bocal mau menyang Prawira VOC liyane yaiku Kapiten Mur
amarga kakurangan beaya. Wiwit nalika bocah mau dadi andhahane, karir
utawa pangkat lan kasugihane prawira Walanda mau saya mudhak cepet
banget. Dheweke nganggep manawa bocah kang ditemokake mau kang menehi
‘kauntungan’ tumrap uripe, sahingga bocah mau banjur dijenengi Untung.
Kapiten
Mur duda putri siji kang umur-umurane padha karo Untung. Jenenge bocah
wadon mau Suzanne. Kapiten Mur nenuku Untung supaya anake wadon mau kang
wis piatu ditinggal ibune ana sing ngancani kanggo dolanan lan guyon
saben dinane. Untung bocah kang pinter srawung, sahingga ora nganti suwe
bisa tepung rumaket banget karo Suzanne. Wiwit saka dina iku, bocah
sakloron tansah runtang-runtung bebarengan, nalika swasana seneng
apadene susah. Sesambungan kang cedhak mau pungkasane nuwuhake winih
tresna antarane untung karo Suzanne, nganti bocah loro mau bener-bener
ana sesambungan tresna tanpa dimangerteni dening wong tuwane Suzanne
utawa kapiten Mur.
Nalika
ngancik umur 20 taun, Untung nggarwa Suzanne kanthi cara sesidheman.
Nanging sesambungan tresna mau ora antara suwe banjur kadenangan dening
wong tuwane Suzanne. Prastawa mau ndadekake Kapiten Mur murina utawa
murka, sabanjure Suzanne dibuwang ana sawijing pulo sacedhake Batawiyah
dene Untung dilebokake ana ing kunjara. Ya wiwit wektu kuwi gethinge
Untung marang Walanda saya ndadra. Nalika ana ing sajerone kunjara
dheweke mbudidaya narik kawigatene para tawanan liya.
Wektu
iku Untung duwe gagasan kepiye carane bisa lolos saka papan kunjara
mau. Gagasan mau banjur dikandhakake marang tawanan liya.
“Kabeh
sedulur-sedulurku sanusa sabongsa! Kompeni Walanda wis ora bisa
dijorake bae anggone terus anjajah kita. Mula kita kudu metu saka papan
pakunjara iki lan kumudu kudu bisa ngungsir Walanda saka tanah wutah
nagara kang banget kita tresnani iki” mangkana pangajake Untung.
Para
tawanan banjur cingak nalika krungu gagasan lan pangajake Untung mau.
Wong-wong mau rumangsa menawa gagasane Untung kuwi ngayawara utawa impen
kang tangeh lamon kelakone.
“Eee,
Kisanak! Apa ya bisa klakon awake dhewe bisa metu saka papan kunjara
kene? Dene papan iki dijaga rapet dening para serdadhu kompeni kang
pepak sanjatane, kayata bedhil lan sapanuggalane?” kadhane salah siji
tawanan.
“Aja
was sumelang sedulurku kabeh,” sumaure Untung, “aku kang arep njangkepi
utawa menehi kowe kabeh sanjata bedhil. Aku nduweni simpenan/tabungan
kang cukup kepara malah luwih menawa amung kanggo tuku sawernaning
sanjata kayata bedhil.”
Krungu
katrangan mau, para tawanan liya banjur sarujuk. Kanthi maneka cara,
wong-wong mau pungkasane banjur bisa nyekel bedhil kumplit samimise.
Pungkasaning carita, wiwit dina iku uga pambalelaning Untung lan para
tawanan diwiwiti saka pakunjara. Kanthi sikep gegaman arupa bedhil,
Untung bebarengan karo para tawanan liya ngamuk lan kasil njebol lawang
kunjara. Sipir utawa kang karya njaga kunjara ora kuwawa nyidhem
pangamuke wong-wong mau, banjur njaluk binanton saka sardhadhu Walanda.
Amarga kalah cacah utawa jumlah, pungkasane Untung lan para tawanan
kadhesek banjur ngungsi ana sajroning alas. Ana ing alas mau dheweke
ngimpun kakuwatan kanggo ngreridhu Kompeni Walanda.
Untung
bebarengan karo wadyabalane tansah goragodha/ gawe onar ing saben
wengine, wiwit saka dhaerah siji menyang dhaerah liya sahingga teka
laladan Kasultanan Banten. Untung sigra sowan ana ngarsane Sultan Banten
yakuwi Sultan Ageng Tirtayasa lan nyaritakake lelakone anggone ambalela
marang Kompeni Walanda. Sultan Ageng Tirtayasa banjur menehi panjurung
lan mrayogakake supaya Untung sowan menyang Kasultanan Cirebon.
“Sowana menyang Cirebon banjur nyuwun pengayoman marang Sultan Cirebon!” mangkana pangandikane Sultan Banten.
Pungkasane,
Untung lan prajurit andhahane tumuju menyang Cirebon. Ing satengahing
dalan, kapethuk karo Raden Surapati, putra angkate Sultan Cirebon.
“Eee,
kabeh padha mandhega!” ature Raden Surapati. “Ngakuwa sapa lan duwe
karep apa kowe kabeh teka mrene” pitakone Raden Surapati.
Untung
sabanjure nyaritakake kakarepane sowan ana ngarsane Sultan Cirebon.
Raden Surapati bebarengan karo prajurit pangiringe sumadya arep
nglantarake sowane Untung ana sangarepe kang rama.
“Ya
tak keparengake sowan, aku dhewe karo prajuritku kang bakal ngeterake,
nanging ana sarate. Kowe kabeh kudu masrahake sanjata menyang
prajuritku”, mangkana ature Raden Surapati.
Untung
sedya nampa sarat mau, kajaba menawa sanjata kagungane dhewe kang
awujud patrem. Untung ora gelem masrahake sanjata mau menyang Raden
Surapati. Nanging Raden Surapati ora narimakake, dheweke kepengin
sanjata kang diagem Untung uga dipsrahake menyang Raden Surapati. Amarga
Untung tetep bakuh ora gelem masrahake sanjatane, pungkasane kelakon
dadi perang gedhe antarane prajurite Untung karo prajurite Raden
Surapati. Paprangan mau dimenangake prajurite Untung, dene Raden
Surapati tumeka tiwas ketaman sanjata kagungane Untung kang awujud
patrem.
Sawise
iku Untung lan saprajurite budhal, mlaku nerusake tumuju menyang
Keraton Kasultanan Cirebon. Nalika tekan ana ing keraton, Untung banjur
nyaritakake kabeh prastawa sing nembe dialami kalebu lalakone nalika
kapethuk karo Raden Surapati lan andadekake prang gedhe nganti tumeka
tiwase Raden Surapati. Midhanget kabar saka Untung mau Sultan Cirebon
ora banjur murina lan malah nrima Untung kanthi becik. Panarimane Sultan
Cirebon ora mung cukup samana, malah Sultan uga kepareng menehi jeneng
“Surapati” kanggo dheweke. Ya wiwit nalika kuwi Untung banjur duwe
jeneng jangkep Untung Surapati.
Cukup
suwe Untung manggon ana ing Cirebon, Sultan uga menehi pamrayoga supaya
tumuju menyang Mataram saprelu angabdi ana ngarsane Kangjeng Sunan
Mangkurat II ing Kartasura. Sawise tekan ana ing Kartasura, Untung
ngaturake panyuwunane anggone arep ngabdi ana ngarsane Kangjeng Sunan
Mangkurat II.
“Ingsun
bakal nampa pasuwitanmu marang aku, nanging ana sarat kang kudu kok
leksanakake yakuwi kudu kasil nyidhem kraman/pamberontakan kang lagi
lumaku ana ing laladan Banyumas,” mangkana pangandikane Kangjeng Sunan
Mangkurat.
Tanpa
andedawa anggone mikir, Untung Surapati nampa sarat mau. Dheweke karo
prajurite sigra budhal menyang laladan Banyumas. Sawise kasil nyidhem
kraman mau, Untung bali menyang Kartasura banjur nampa ganjaraning Ratu
arupa pangkat senopati prang. Sauntara iku Kompeni Walanda kang ana ing
Batawiyah krungu kabar menawa buron Untung Surapati manggon ana ing
Kartasura, banjur ngirimake prajurite para sardhadhu kangge nyekel
Untung Surapati.
Sawijining dina, ana telik sandhi kanthi gupuh sowan ana ngarsane Kangjeng Sunan.
“Nyuwun
pangapunten Dalem Kangjeng Sinuwun! Prajurit Walanda kathah cacahipun
saweg budhal mriki. Prajurit kompeni wau sajakipun nganthi gegaman
ingkang jangkep.” atur palaporane telik sandhi/mata-mata Mataram mau.
Midhanget
kabar saka telik sandhi mau, Kangjeng Sunan Mangkurat II banjur nimbali
Untung Surapati saprelu ngadep sowan ana ngrasane.
“Ee,
Untung Surapati! Gawaa prajurit sacukupe. Kowe Ingsun dhawuhi supaya
methukake Kompeni Walanda saiki uga,” parentahe Kangjeng Sunan.
“Sandika, Kangjeng!” wangsulane Untung Surapati.
Sawise
nyiapake prajurite, Untung Surapati banjur budhal menyang watesing
laladan Kartasura. Nalika wadyabala kompeni Walanda wiwit lumebu
Kartasura, Untung Surapati lan bala prajurite diuntapake andadekake
campuh perang kang rame banget, kadadeyan mau kira-kira dumadi wulan
Februari taun 1686. Wektu kuwi prajurite Untung Surapati binanton saka
Pangeran Puger kang diutus dening Kangjeng Sunan Mangkurat II. Pangeran
Puger dikantheni pusaka kraton yakuwi tumbak Kangjeng Kyai Palered lan
nggunakake busana kang memper karo Untung Surapati. Sahingga Kapiten
Francois Tack kang nyenapatini prajurit Walanda ngira menawa kang
diadepi mau Untung Surapati. Kanthi pusaka kraton tumbak Kangjeng Kyai
Palered, pangeran Puger kasil mateni Kapiten Francois Tack, nalika
Kapitan Francois Tack ora bisa mudhun saka jaran tumpakane, sabanjure
kahanan banjur udan deres banget, dene prajurite kang isih ana tumpes
dening Untung Surapati lan wadyabala.
Sawise
kasil ngalahake kompeni Walanda, Untung Surapati enggal kadhawuhan
dening Kangjeng Sunan Mangkurat II supaya ngrebut Pasuruan. Cekaking
crita Dheweke lan prajurite kasil ngalahahe Bupati Pasuruan kang asmane
Anggajaya. Banjur Untung Surapati sinengkakake minangka Bupati ing
Pasuruan kanthi sesebutan Adipati Wiranegara. Sadawane dadi adipati,
Untung Surapati tansah nggugah semangate para kawula/rakyate supaya
lumawan marang kompeni Walanda. Nganti wola-wali kompeni Walanda ngupaya
bisane numpes kridhane Untung Surapati nanging meksa ora kasil.
Sauntara
kuwi ana ing kraton Kartasura, Kangjeng Sunan Amangkurat II tumeka ing
jangji utawa murud ing kasidan jati/seda, sahinggga nuwuhake perang
rebut nagara. Nalika samana Pangeran Puger kianat lan banjur nyuwun
biantu saka kompeni Walanda. Kanthi binanton saka prajurit kompeni
Walanda, piyambake kasil ngalahake Amangkurat III. Piyambake banjur
winisuda dadi Ratu ana ing Kartasura kanthi sesebutan Kangjeng Sri
Susuhunan Pakubuwana I, kanthi payengkuyung saka kompeni Walanda. Dene
Amangkurat III kang den ungsir dening Pangeran Puger banjur golek
pengayoman marang Untung Surapati ing Pasuruan.
Setaun
candhake, bebarengan antarane prajurit kompeni Walanda, Kartasura,
Madura lan Surabaya kang tinindhihan/disenapateni dening Kumendhan
Goovert Knole lumebu Pasuruan lan banjur nuwuhake prang gedhe. Paprangan
kang rame banget dumadi ana ing Beteng Bangil. Ya ana ing paprangan iki
prajurit Pasuruan banjur kadhesek, dene Untung Surapati dhewe nandang
tatu abot. Banjur kandha marang para andhahane supaya nyebarake pawarta
menawa piyambake/Untung Surapati gugur. Dene kang gugur satemene Patih
Wirapati kang praupane jambe sinigar/memper karo Untung Surapati. Dene
Untung dhewe satemene isih sugeng lan sumingkir bareng karo sisaning
prajurite.
Untung
Surapati terus lumaku mangulon, dene kang dituju yaiku Kartasura,
nanging sadurunge kasil mlebu menyang Kartasura piyambake wis diadhang
dening prajurit kompeni Walanda, sahingga Untung Surapati ora mbacutake
menyang Kartasura nanging banjur nerusake anggone lumaku, arah kang
dituju mangulon, kanggo ngendhani pangoyake prajurit kompeni mau. Wiwit
saka Ngayogya, Purworejo, nganti tekan laladan Kebumen, sabanjure tumuju
menyang desa Pawinihan.
Ana
ing desa Pawinihan Untung Surapati ketemu karo sesepuhing desa yaiku
Kyai lurah Wanaita. Kyai Lurah Wanaita iki sajane asale uga saka
Mataram, yaiku nalika ana prastawa perang rebut nagara antarane Kangjeng
Susuhunan Amangkurat I karo rayine kang asmane Pangeran Alit. Akeh para
punggawa lan patinggi desa kang lumayu golek slamet dhewe-dhewe, awit
saka pangamuke Pangeran Alit mau, kalebu Kyai Lurah Wanaita kang lumayu
banjur teka ana ing sawijing panggonan salore Kebumen lan mbabad alas
ana kana, dhusun mau banjur katelah nama desa Pawinihan.
Kyai
Lurah Wanaita kandha menawa dheweke gelem narima Untung Surapati ana
desa Pawinihan kana, nanging ana sarate yakuwi kudu bisa nyidem
sawenening lalara utawa PAGEBLUG kang lagi sumebar ana ing desa
Pawinihan. Untung Surapati nyaguhi lan cekaking carita, desa Pawinihan
banjur sirna saka sakehing babaya/lalara kang miturut wong-wong desa
kana disebabake dening sakehing lalembut kang ngreridhu desa.
Sawise
klakon manggon ana ing desa Pawinihan, Untung Surapati banjur gawe
pesanggrahan/padhepokan lan mengkone katelah nama Panembahan Untung
Surapati.
Suwe-suwe
telik sandhine Walanda mangerteni menawa Untung Surapati cumondhok ana
ing desa Pawinihan, mula banjur nguntapake wadya balane prajurit kompeni
saprelu nyekel Untung Surapati/Panembahan Untung Surapati. Nalika
prajurit kompeni ngancik ana ing desa Pawinihan, Panembahan Untung
Surapati dhewe sing ngadhepi, kanthi busana cara tani. Ana kana
dikandhakake menawa ora ana wong neneka saka papan liya. Nanging amung
para among tani kang mapan ing desa Pawinihan kana. Kompeni Walanda ora
pracaya, nanging sawise Panembahan Untung Surapati mrasajakake lan
kanthi daya kasektene nyulap utawa nyirnakake paningale para wadya
kumpeni, papan sing maune wujud ALANG-ALANG banjur diganti wewujudan
tanduran PARI kang subur amba bawera. Prajurit Walanda banjur pracaya,
menawa ana desa kana pancen pakaryane amung olah tetanen lan ora ana
wong neneka kaya sing dikarepake dening kompeni Walanda mau. Pungkasane
Walanda klakon lunga tanpa asil saka kana.
Ing
sawijning dina Panembahan Untung Surapati ngandika menawa ing mbesuk
rejaning jaman desa Pawinihan kasalina nama desa CLAPAR, awit saka
prastawa nalika Panembahan Untung Surapati kang nyipta ALANG-ALANG dadi
tetanduran PARI kang subur amba bawera. CLAPAR saka tembung : SAKECLAPAN
katon PARI. Nganti saiki desa mau isih tetep lestari kanthi sebutan
Desa Clapar lan ora nggunakake maneh nama Pawinihan.
Sabanjure
Panembahan Untung Surapati lestari madhepokan/cumondhok ana desa Clapar
nganti tumeka surud ing kasidan jati lan disarekake ana desa Clapar.
Panembahan Untung Surapati uga katelah nama Mbah Kepadhangan.
Miturut
crita Mbah Kepadhangan/Panembahan Untung Surapati mbukak laladan kang
saiki katelah nama desa Clapar taun 1701M. Dadi tekan taun 2011 saiki
udakara wus ngancik 310’an taun.
Pesareyan
Mbah Kepadhangan manggon ana ing Dhukuh Depok ing sisih paling dhuwur.
Ambane pesareyan udakara 350 meter pesagi. Lan ana papan kana (ing sisih
ngisor) uga ana sendhange kang katelah nama Sendhang Beji kang miturut
crita bisa kanggo marasake wong edan. Mbah Kepadhangn uga nduweni
sawernaning pusaka kayata keris dhapur Jalak kang diarani Kyai Wulung,
patrem kanthi dhapur lontop kang uga diarani Kyai Lontop, keris dhapur
kebo Lajer kang diarani Kyai Banjor, tumbak dhapur Carang Glagah kang
diarani Kyai Blabar, umbul-umbul lan bende pengalab-alab. Kaya umume
pusaka liyane, nalika wula-wulan tinamtu kaya wulan Sura barang-barang
pusaka mau uga dijamasi.
0 komentar:
Posting Komentar