Peteng. Panyawang kang katon ana ing njerone kedhaton.
Ora ana sawangan liya kang katon. Among trenyuh amarga kang putra sinuwun, ya
putrane nagara ora urip kang lumrah. Amarga lahire jabang bayi nagara kuwi
kanthi nggawa penyakit kang ngisin-isini. Gudig, penyakit kulit kang katon
banget ana ing mripat sapa kang meruhi.
Sapa kang ora isin, menawa putrane raja gudigen.
Pramila saka kuwi bocah mau diusir kanthi alus, dititipake marang kadhange kang
adoh saka kutho. Jabang bayi kang durung ngerti sapa wong tuwane kuwi di
titipake karo adhine kang pancen luwih seneng urip ing dhusun.
Pancen seje. Joko gudig mau kuwi, sanadyan penyakite
kang njijihi ananging merga tlaten lan ulet ndadekake kapinterane. Ngilmu
kanuragan kang diwarahi saka pamane kabeh cepet anggone narima. Kabeh ngelmune
pamane bias dikuwasani. Kang mujudake dene elek rupane pancen kabeh mesti ana
linuwihe.
Saya dina, saya tambah umure. Lan sansaya dewasa Si
Joko Gudig. Samsaya mikir lan gede anggone nduweni isin. Amarga saka kanca-kancane
pada jijik merga kulite kang pancen nggilani. Kulite kang samsaya dina ora
tambah mari ananging sansaya rusak. Amerga penyakit kang wis kagawa saka lair
kuwi.
Ana ing sawijining dina Joko nduweni pamikir kepengen
golek tamba kanggo penyakite mau. Joko lunga saka umahe sakwise nyuwun pangestu
marang wong tuwa angkate. Joko lunga menyang pinggere pesisir segara kidul.
Dheweke nglakoni tapa ana ing kono. Ana ing sakjroning tapane dheweke ketemu
karo pawongan tuwa kang ngandhakake menawa tamba kanggo penyakite mau kanthi
tapa pitung dina ing sakjroning wetheng mahesa utawa kebo. Dene kebo kang
kamaksudake dudu kebo kang kaya lumrahe. Ananging kebo bule (albino) kang
ndhuweni kulit putih kaya wong bule. Sakwise kuwi terus adus ana ing sendang
Beji. Kang ora bakal adoh saka tapane mau.
Tenan sakwise keprungu swara mau banjur lumaku menyang
papan kang wis dikandhakake. Mlebu Jaka menyang wethenge kebo mau. Sakwise kuwi
banjur nyemplung menyang Sumur beji mau. Lan pancen kang jenenge penyakit kuwi
mesti ana tambane. Ora let suwi penyakit mau bisa ilang kanthi laku kang di
lakoni kanthi krenteg ati kang gede. Sakwise mentas Jaka terus menehi jeneng
papan panggonan mau kang pancen wis dadi tambane. Sendang kuwi dijenengi
Sendang Beji utawa sendang arum, amarga ana ing ngisore wit gede kembang
kanthil. Nganti saiki desa kang ana sendang mau jenenge desa Kebejen kang saka
asale saka Beji. Dene sendang ma uterus wae dianggep minangka sumur kang
sacral. Kang bias dadi lantaran kanggo tamba sakwernane penyakit kulit. Ora
sithik wong kang teka lan ziarah ana ing desa kuwi. Malah ana kang ngususake
teka kanggo ngobati penyakit gatel-gatele utawa gudige.
Sakwise mari, Joko kang wis dadi pemuda kang gagah
tanpa ndhuweni penyakit terus mlaku maneh mider jagad srawung marang liyan.
Joko kang mentas semedi nerusake lakune kang pncen during tinemu kekarepane.
Dheweke ndhurung rampung anggone semedi. Lakune menyang kulon, sakdawane
pesisir kidul. Sanadyan ombak kang gede teka dheweke tetep wae mlaku. Lakune
ora kandheg sanadyan panas nalika awan, adem nalika udan utawa, petheng nalika
wengi teka.
Sakwise pirang-pirang dina olehe mlaku, teka ana ing
sakwijining desa kang ana pesisir kidul kulon kutho. Desa kang wujude karang.
Ana ing desa kuwi ana salah sijining Ratu demit kang sekti mandra guna.
Pegaweyane seneng gawe rusuhe para warga desa. Saben surup, ana ing desa kono
ora ana kang wani metu merga menawa ana kang wani metu bakal kaganggu marang
Sang Wora Wari retune demit kono. Wora-wari sejatine salah sijine punggawane Nyi
Roro Kidul kang wani mbalelo tumrape Ratune. Dheweke senenge gawe sesate para
manungsa. Amerga Ratu Kidul ora gelem jenenge dadi elek mula Wora Wari diusir
saka njerone istana kidul. Ananging Sang Wora Wari nyuwun, menawa dheweke arep
ngadegake nagara ana ing cedhake pesisir kidul.
Joko Sangkrib kang wetruh kahanan kang kaya manngkono
banjur takon marang warga, sejatine ana lakon apa ing desa kono. Amerga desa
akang amba lan rame menawa awan bisa sepi kaya kuburan menawa wanci wengi.
Pitakone banjur kajawab. Menawa ing wayah wengi Wara Wari Metu lan golek tumbal
menawa ana kang metu ing wayah bengi. Krungu cerita kang kaya mangkono Joko
sangkrib banjur kepengin aweh pitulung lan uga kepengin mangerteni sejatine
sapa Wara Wari kuwi. Dheweke banjur nyuwun pangestu saka lurah kono kang mimpin
desa, menawa mengko bengi dheweke kepengin mangerteni sapa sang Wara Wari.
Wayah wis ngancik surup. Sangkrib banjur metu umah
mlaku muteri desa. Lakune kebak tekad pengen ketemu karo sing gawe ribeting
desa. Sapa sejatine wong kuwi. Tanpa ana rasa wedi ana ing njero atine, lakune
gagah kaya macan luwe. Ananging sakjroning laku uga tansah ngati-ati. Amerga
dheweke durung mangerti sapa kang bakal tinemu. Lan lelakon apa kang bakal
diadepi.
Sakdalan-dalan jebul Jaka dimatake dene Nawang Sih.
Salah sijine peri kang urip ana ing kono. Dheweke minangka widadari kang ayu
rupane, uga dadi kembange bangsa peri ana ing tlatah kono. Panyawange kebak
katresnan amerga kapincut dene Jaka kang pancen wis dadi pemuda kang bagus.
Kajaba mangkono, salah bawane kang andhap ashor mratelakake minangka priyayi
kang tumindak bener uga bangsawan. Saka kuwi Nawang Sih kasengsem dene Jaka
Sangkrib.
Sejatine Nawang Sih uga lagi nandhang kasusahan.
Amerga dheweke ditresnani karo salah sijine raksesa kang dadi panguwasane para
demit ora liya Raja Wora-wari, ya kang bakal kalawan dene Sangkrib. Amerga Sang
Raja kapincut dene rupane Nawang sih kang ayu tanpa cacat. Kajaba mangkono sang
Wora-wari uga bisa ngalahake Raja asale ora liya bapake Nawang sih.
Tratap. Atine Sangkrib kang krasa menawa lagi diawasi.
Mandeg lakune, nyawang sak kiwa tenenge. Matane tajem nggoleki sapa kang lagi
ngematake. Alon keprungu swara nyundang jenenge. Swarane Nawang sih kang kanthi
rasa ati-ati manekake ngundhang jeneng wong kang lagi dimatake.
Karo keprungune swara kuwi katon Kenya kang ayu ana
ing panyawange Sangkrib. Rambute kang ngandan-andan kanthi busana sarwa endah.
Kaget. Rasane Sangkrib meruhi panyawang kang kaya mangkono. Jebul Kenya ayu
kang kawit mau ngematake lakune. Swarane kang alus metu saka lambene Kenya ayu
kuwi. Dheweke terus ngenalake sapa sejatine lan kaperluane menawa bakal njaluk
pitulungan amerga dheweke lagi kena ganggu dene Wora-wari.
Sangkrib kang krungu swara kuwi uga mangsuli lan
ngenalake. Lan dheweke uga saguh aweh pitulung amarga uga Wora-wari wis gawe
ribet karo liyane. Kajaba saka kuwi uga ngutarakake menawa dheweke kasengsem
karo Nawang Sih. Amerga saka rupane kang ayu kang ndadekake sapa kang nyawang
bakal tuwuh rasa tresna marang kenyaiki. Saka rasa tresna kang tuwuh Sangkrib
uga njaluk menawa bisa musnahake Wora-wari, kapengen ndadekake dheweke dadi
sisihane.
Panjaluke uga dituruti dene Nawang Sih. Amerga saka
mulane Nawang Sih uga wis kasengsem dene Sangkrib. Lan kanggo nglawan Wora-wari
Sangkrib diwenehi ngerti menawa wadine Sang Ratu yaiku cemeti kang dununge ana
ing sakjrone gunung karang. Lan kanggo njupuk cemeti kuwi kudu kanthi tapa
telung dina. Sakwise Kenya kuwi terus lunga tanpa pamit marang Sangkrib.
Jaka Sangkrib kang krungu lan wis mangerti wadine kang
bakal kaadepi tumuju menyang gunung kang kamaksud kuwi. Nalika tekan ana
perenge gunung kang jebul cedhak ana pesisir kuwi Sangkrib tapa pendem. Tapane
dipendem awake among katon gulu lan sirahe. Kaya adate wong tapa Sangkrib among
meneng lan memuji dhateng Gusti Kang Murbeng jagad supaya bisa pikantuk
pitulungan.
Telung dina wis kaliwatan. Sangkrib kang lagi tapa ana
ing pereng gunung karang kang bolong katekanan Sang Ratu kidul. Kanjenga Ratu
mangerti apa kang dadi karep saka Sangkrib. Durung Sangkrib aweh panjaluk
ananging Sang ratu wis aweh pusaka kang pancen digoleki. Pusaka kang awujud
cemeti iku terus digawa marani raja Wora-Wari.
Sakwise tekan ana ing ngarepe pendapa kedhaton,
sangkrib uluk salam menawa arep sowan marang sang nata. Kapapag para penjaga
Sangkrib kagawa ngadep dene Sang Nata. Penjaga aweh atur marang Sang nata
menawa ana pemuda kang arep ngandegake laune.
Sang Nata nrima lan takon apa kang dadi perkara
dadi sowane. Sangkrib wangsulan menawa dheweke kapengin ngandegake lakone Sang
Nata kang seneng gawe kisruh. Sangkrib arep nyoba kasektene, lan menawa bisa
menang dheweke mung njaluk dikandhegake lakune Sang Nata. Merga kang
katindakake mung ngrusak katentremane liyan.
Sang nata mireng, duka. Keprungu tantangane, mudhun
terus nyanggupi panyuwunane. Amarga pancen Sang Nata sakti mandra guna. Wong
loro metu menyang glanggang. Dadi perang kang rame. Pada-pada sektine. Pada
ngetokake kasektene. Dadi gonjang-ganjinge tlatah kono. Saben ngetokake
ngelmune, ana swara gludug kang metu.
Sakwise pada ngetokake ngelmune lan pada katon kesele,
Sangkrib kang wis nggawa pusaka kang dadi wadine migunakake pusaka kuwi. Sang
Wora-Wari kang weruh pusaka kuwi kaget campur wedi. Sangkrib ora tanpa pikir
maneh migunakake cemeti kuwi. Cemetine dienggo ngantem Sang Nata lan kelaran
dheweke. Sang nata kalah ing glanggang. Lan ngakoni kekalahene, mila dheweke
terus ngabdi marang Sangkrib lan ora bakal nerusake lelakone kang gawe rekasane
liyan.
Sangkrib kang
kasil ngalahake Wora-Wari bali menyang desa. Ana ing dalan Sangkrib katemu
Nawang Sih lan nagih janji arep karma karo Nawang Sih. Leloron karma nganti
tekane pati. Sangkrib kang dai garwane nduwe anak pitu. Dene Jaka Sangkrib kang
bisa kasil ngalahake panguasa munggah dadi ratu ana ing tlatah kono.
Sumber : S-J.blogspot.com
0 komentar:
Posting Komentar